responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : تفسير نمونه‌ ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر    جلد : 3  صفحه : 234

است كه در جهاد با نفس و اصلاح نقاط ضعف خود دامن‌گير ما شده است.

و ضمنا از اين دستور (صابروا) استفاده ميشود كه هر قدر دشمن بر استقامت خود بيفزايد ما نيز بايد بر پايدارى و استقامت خود بيفزائيم.

3- و رابطوا: اين جمله از ماده" رباط" گرفته شده، و آن در اصل به- معنى بستن چيزى در مكانى است (مانند بستن اسب در يك محل) و بهمين جهت به كاروانسرا" رباط" ميگويند و" ربط قلب" به معنى آرامش دل و سكون خاطر است، گويا به محلى بسته شده است و" مرابطه" به معنى مراقبت از مرزها آمده است، زيرا سربازان و مركب‌ها و وسائل جنگى را در آن محل نگاهدارى ميكنند.

اين جمله به مسلمانان دستور آماده باش در برابر دشمن و مراقبت دائم از مرزها و سرحدات كشورهاى اسلامى ميدهد، تا هرگز گرفتار حملات غافلگيرانه دشمن نشوند، و نيز به آنها دستور آماده باش و مراقبت هميشگى در برابر حملات شيطان و هوسهاى سركش ميدهد، تا غافلگير نگردند، و لذا در بعضى از روايات از على ع اين جمله، به مواظبت و انتظار نمازها يكى بعد از ديگرى تفسير شده است، زيرا كسى كه با اين عبادت مستمر و پى در پى دل و جان خود را بيدار ميدارد همچون سربازى است كه در برابر دشمن حالت آماده باش به خود گرفته است.

خلاصه اينكه" مرابطه" معنى وسيعى دارد كه هر گونه آمادگى براى دفاع از خود و جامعه اسلامى را شامل ميشود. در فقه اسلامى نيز در باب جهاد بحثى تحت عنوان" مرابطه" يعنى آمادگى براى حفظ مرزها در برابر هجوم احتمالى دشمن ديده ميشود كه احكام خاصى براى آن بيان شده است. (براى اطلاع بيشتر به كتب فقهى مراجعه شود).

در بعضى از روايات به علماء و دانشمندان نيز" مرابط" گفته شده است.

امام صادق ع طبق روايتى ميفرمايد:

علماء شيعتنا مرابطون فى الثغر الذى يلى ابليس و عفاريته و يمنعونه عن الخروج على ضعفاء شيعتنا و عن ان‌

نام کتاب : تفسير نمونه‌ ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر    جلد : 3  صفحه : 234
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست