نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 3 صفحه : 176
كرديد؟ همين ميدانم كه لشكرى عظيم و انبوه، هم اكنون در تعقيب شما است!.
ابو سفيان و ياران او تصميم قطعى گرفتند كه بسرعت، عقبنشينى كرده و بمكه
بازگردند و براى اينكه مسلمانان آنها را تعقيب نكنند، و آنها فرصت كافى براى
عقبنشينى داشته باشند از جمعى از قبيله عبد القيس كه از آنجا ميگذشتند و قصد رفتن
به مدينه براى خريد گندم داشتند خواهش كردند كه به پيامبر اسلام ص و مسلمانان اين
خبر را برسانند كه ابو سفيان و بتپرستان قريش با لشكر انبوهى بسرعت بسوى مدينه
ميايند تا بقيه ياران پيامبر ص را از پاى در آورند.
هنگامى كه اين خبر، به پيامبر و مسلمانان رسيد، گفتند: حَسْبُنَا اللَّهُ وَ نِعْمَ الْوَكِيلُ:" خدا ما را كافى است و او بهترين مدافع ما است"
اما هر چه انتظار كشيدند خبرى از لشكر دشمن نشد، لذا پس از سه روز توقف، بمدينه
بازگشتند آيات فوق، اشاره به اين ماجرا ميكند [1] الَّذِينَ اسْتَجابُوا لِلَّهِ وَ
الرَّسُولِ مِنْ بَعْدِ ما أَصابَهُمُ الْقَرْحُ لِلَّذِينَ أَحْسَنُوا مِنْهُمْ
وَ اتَّقَوْا أَجْرٌ عَظِيمٌ:
" آنها كه دعوت خدا و پيامبر ص را اجابت كردند و بعد از آن همه جراحاتى
كه روز احد پيدا نمودند، آماده شركت در جنگ ديگرى با دشمن شدند از ميان اين افراد
براى آنها كه نيكى كردند و تقوا پيش گرفتند يعنى با نيت پاك و اخلاص كامل در ميدان
شركت كردند پاداش بزرگى خواهد بود".
از اينكه در آيه فوق پاداش عظيم را اختصاص به جمعى داده است، معلوم مىشود كه
در ميان آنها نيز افرادى يافت مىشدند كه خلوص كامل نداشتند، و نيز ممكن است
تعبير" منهم" (بعضى از ايشان) اشاره به اين باشد كه بعضى از جنگجويان
احد، به بهانهاى از شركت در اين ميدان، خوددارى كرده بودند.
سپس قرآن يكى از نشانههاى زنده پايمردى و استقامت آنها را به اين صورت بيان
ميكند
[1]- نور الثقلين و مجمع البيان و
تفسير المنار و كتب ديگر.
نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 3 صفحه : 176