نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 3 صفحه : 171
اين جمله، تفسير ديگرى هم ممكن است داشته باشد و آن اينكه شهيدان علاوه بر اين
كه با مشاهده مقامات برادران مجاهدى كه به آنها ملحق نشدهاند خوشحال مىشوند،
خودشان هم هيچگونه ترسى از آينده و غمى از گذشته ندارند [1] يَسْتَبْشِرُونَ بِنِعْمَةٍ مِنَ اللَّهِ
وَ فَضْلٍ اين آيه در حقيقت تاكيد و توضيح بيشترى در
باره بشارتهايى است كه شهيدان بعد از كشته شدن دريافت مىكنند آنها از دو جهت
خوشحال و مسرور مىشوند:
نخست از اين جهت كه نعمتهاى خداوند را دريافت مىدارند، نه تنها نعمتهاى او
بلكه فضل او كه همان افزايش و تكرار نعمت است نيز شامل حال آنها مىشود.
ديگر اين كه آنها مىبينند كه خدا پاداش مؤمنان را ضايع نميكند، نه پاداش
شهيدان و نه پاداش مجاهدان راستينى كه شربت شهادت ننوشيدند (وَ أَنَّ اللَّهَ لا يُضِيعُ أَجْرَ الْمُؤْمِنِينَ) در حقيقت آنچه را قبلا شنيده بودند در آنجا آشكار
مىبينند.
شاهدى بر بقاى روح
از جمله آيات قرآن كه با صراحت، دلالت بر بقاى روح دارد آيات فوق است كه در
باره حيات شهيدان بعد از مرگ مىباشد، و اينكه بعضى احتمال دادهاند كه مراد از
حيات، معنى مجازى آن است و منظور باقى ماندن آثار زحمات و نام و نشان آنها است،
بسيار از معنى آيه دور است و با هيچ يك از جملههاى آيات فوق، اعم از روزى گرفتن
شهيدان و سرور آنها از جهات مختلف، سازگار نمىباشد بعلاوه آيات فوق، دليل روشنى
بر مسئله برزخ و نعمتهاى برزخى است كه شرح آن در ذيل آيه شريفه وَ مِنْ وَرائِهِمْ بَرْزَخٌ إِلى يَوْمِ يُبْعَثُونَ (سوره مؤمنون آيه 100)
[1]- بعبارت ديگر طبق تفسير اول،
ضميرهاى أَلَّا خَوْفٌ عَلَيْهِمْ وَ لا هُمْ
يَحْزَنُونَ به باقيماندگان در دنيا بر ميگردد و طبق
تفسير دوم بخود شهيدان.
نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 3 صفحه : 171