نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 3 صفحه : 13
تكرار شد،
مهدى از فقهاى وقت سؤال كرد همه گفتند: اگر مالكان خانهها راضى نباشند ملك غصبى
را نمىتوان داخل مسجد الحرام كرد، على بن يقطين اجازه خواست تا اين مسئله را از
موسى بن جعفر (ع) سؤال كند، مهدى به والى مدينه نوشت تا حل اين مشكل را از امام
موسى بن جعفر ع بخواهد حضرت فرمود:
بنويس"
بسم اللَّه الرحمن الرحيم اگر خانه كعبه اول بنا شده و مردم سپس در كنار آن فرود
آمدهاند فضاى اطراف آن متعلق به خانه كعبه است، و اگر سكونت مردم در آنجا مقدم بر
خانه كعبه بوده آنها سزاوارترند".
چون پاسخ
به" مهدى عباسى" رسيد بقدرى خوشحال شد كه نامه را گرفت و بوسيد، سپس
دستور داد خانهها را خراب كردند، صاحبان خانه بخدمت امام- موسى بن جعفر ع رفتند و
تقاضا كردند نامهاى در اين باب به مهدى بنويسد تا قيمت خانههاى آنها را رد كند.
حضرت در نامه نوشت: چيزى به آنان عطا كن. او هم آنها را راضى كرد.
***
اين دو
روايت" استدلال لطيفى" در بر دارد كه با موازين متداول حقوقى نيز كاملا
قابل تطبيق است، و آن اينكه معبدى همچون خانه كعبه به هنگامى كه در زمين بكرى
ساخته شود تا شعاع احتياجات خود نسبت به آن زمين اولويت دارد، البته تا آن روز كه
اين احتياج جنبه ضرورت پيدا نكرده ديگران هم مىتوانند از حريم آن استفاده كنند،
اما آن روز كه نياز مبرم پيدا شد از حق اولويت نخستين مىتوان استفاده كرد.
***
امتيازات خانه كعبه:
در اين دو
آيه براى كعبه علاوه بر امتياز" نخستين پرستشگاه بودن" چهار امتياز ديگر
ذكر شده است:
نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 3 صفحه : 13