نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 3 صفحه : 111
مصر نقل مىكند كه پيامبر را در خواب ديد و به او فرمود" اگر مرا در ميان
پيروزى و شكست در ميدان احد مخير ساخته بودند من در خصوص آن ميدان، شكست را ترجيح
ميدادم" زيرا اين شكست عامل سازندهاى در تاريخ اسلام شد".
و يمحق الكافرين اين جمله در حقيقت نتيجهايست براى جمله قبل، زيرا هنگامى كه
مؤمنان در كوره حوادث پاك شدند آمادگى كافى براى از بين بردن تدريجى شرك و كفر و
پاك ساختن جامعه خود از اين آلودگيها پيدا مىكنند، يعنى نخست بايد پاك شد و سپس
پاك كرد.
در حقيقت همانطور كه ماه با آن جلوهگرى و فريبندگى مخصوص خود تدريجا كم نور
شده، در محاق فرو مىرود همچنين شكوه و عظمت كفر و شرك و حاميان آنها با تصفيه و
پاك شدن مسلمانان به زوال و نيستى مىگرايد.
در اينجا قرآن با استفاده از حادثه احد براى تصحيح يك اشتباه فكرى مسلمانان
اقدام مىكند و مىگويد: شما چنين پنداشتيد كه بدون جهاد و استقامت در راه خدا
مىتوانيد در بهشت برين جاى گيريد، آيا شما گمان كرديد داخل شدن در عمق آن سعادت
معنوى تنها با انتخاب نام مسلمان و يا عقيده بدون عمل ممكن است؟ اگر چنين بود
مسئله بسيار ساده بود، ولى هرگز چنين نبوده است و تا اعتقادات واقعى در ميدان عمل
پياده نشود كسى بهرهاى از آن سعادتها نخواهد برد، در اينجا است كه بايد صفوف از
هم مشخص شود، و مجاهدان و صابران از افراد بى ارزش شناخته شوند.
نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 3 صفحه : 111