نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 27 صفحه : 85
رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُمْ وَ رَضُوا عَنْهُ و يا در آيه 28 فجر آمده است راضية مرضية ولى تفسير اول
مناسبتر است.
نكته:
سخنى در بارهشان نزول سوره" الليل"
فخر رازى مىگويد:" مفسران اهل سنت عموما معتقدند كه منظور از"
اتقى" در سَيُجَنَّبُهَا الْأَتْقَى ابو بكر است، و شيعه عموما اين حديث را انكار مىكنند و
مىگويند در حق على بن ابى طالب ع نازل شده است" [1] سپس او در يك تحليل مخصوص به خود چنين
مىگويد:" امت اسلامى (اعم از اهل سنت و شيعه) اتفاق بر اين دارند كه برترين
مردم بعد از رسول اللَّه ص يا ابو بكر بوده، و يا على، و اين آيه را نمىتوان بر
على تطبيق كرد، زيرا قرآن در باره اين فرد اتقى مىگويد وَ ما لِأَحَدٍ عِنْدَهُ مِنْ نِعْمَةٍ تُجْزى:
" هيچكس نزد او حق و نعمتى ندارد كه پاداش داده شود" و اين صفت بر
على ع تطبيق نمىكند، چرا كه پيغمبر اكرم ص بر او حق نعمت داشت! ولى پيامبر ص نه
تنها بر ابو بكر حق نعمت مادى نداشت بلكه به عكس او انفاق بر رسول اللَّه مىكرد و
حق نعمت داشت! نتيجه اين مىشود كه مصداق" اتقى" ابو بكر است و چون اتقى
به معنى پرهيزكارترين مردم است افضليت او ثابت مىشود"! [2] گرچه مايل نيستيم در مباحث اين تفسير زياد در
اين گونه مسائل وارد