responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : تفسير نمونه‌ ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر    جلد : 27  صفحه : 85

رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُمْ وَ رَضُوا عَنْهُ‌ و يا در آيه 28 فجر آمده است راضية مرضية ولى تفسير اول مناسبتر است.

نكته:

سخنى در باره‌شان نزول سوره" الليل"

فخر رازى مى‌گويد:" مفسران اهل سنت عموما معتقدند كه منظور از" اتقى" در سَيُجَنَّبُهَا الْأَتْقَى‌ ابو بكر است، و شيعه عموما اين حديث را انكار مى‌كنند و مى‌گويند در حق على بن ابى طالب ع نازل شده است" [1] سپس او در يك تحليل مخصوص به خود چنين مى‌گويد:" امت اسلامى (اعم از اهل سنت و شيعه) اتفاق بر اين دارند كه برترين مردم بعد از رسول اللَّه ص يا ابو بكر بوده، و يا على، و اين آيه را نمى‌توان بر على تطبيق كرد، زيرا قرآن در باره اين فرد اتقى مى‌گويد وَ ما لِأَحَدٍ عِنْدَهُ مِنْ نِعْمَةٍ تُجْزى‌:

" هيچكس نزد او حق و نعمتى ندارد كه پاداش داده شود" و اين صفت بر على ع تطبيق نمى‌كند، چرا كه پيغمبر اكرم ص بر او حق نعمت داشت! ولى پيامبر ص نه تنها بر ابو بكر حق نعمت مادى نداشت بلكه به عكس او انفاق بر رسول اللَّه مى‌كرد و حق نعمت داشت! نتيجه اين مى‌شود كه مصداق" اتقى" ابو بكر است و چون اتقى به معنى پرهيزكارترين مردم است افضليت او ثابت مى‌شود"! [2] گرچه مايل نيستيم در مباحث اين تفسير زياد در اين گونه مسائل وارد


[1]" تفسير فخر رازى" جلد 31 صفحه 204.

[2] همان مدرك.

نام کتاب : تفسير نمونه‌ ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر    جلد : 27  صفحه : 85
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست