نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 27 صفحه : 82
ديگر اينكه آيات فوق و آيات بعد كه مىگويد: بركنارى از آتش دوزخ مخصوص"
اتقى" است (با تقوىترين مردم) يعنى در مجموع مىخواهد فقط حال دو گروه را
بيان كند: گروه بى ايمان بخيل، و گروه مؤمنان سخاوتمند و بسيار با تقوى، از اين دو
گروه فقط دسته اول وارد جهنم مىشوند و دسته دوم وارد بهشت، و به اين ترتيب اصلا
از گروه سوم يعنى مؤمنان گنهكار سخنى به ميان نيامده است.
به تعبير ديگر" حصر" در اينجا" حصر اضافى" است، گويى بهشت
فقط براى گروه دوم و جهنم تنها براى گروه اول آفريده شده است با اين بيان پاسخ
اشكال ديگرى كه در ارتباط با" تضاد" آيات مورد بحث، و آيات آينده كه
نجات را مخصوص" اتقى" مىكند نيز روشن مىشود.
سپس سخن از گروهى مىگويد كه از اين آتش شعلهور سوزان بركنارند،
مىفرمايد:" به زودى با تقواترين مردم از اين آتش سوزان دور داشته
مىشود" (وَ سَيُجَنَّبُهَا الْأَتْقَى).
***
" همان كسى كه اموال خود را در راه خدا انفاق مىكند، و منظورش جلب
رضاى خدا، و تزكيه نفس و پاكى اموال مىباشد" (الَّذِي يُؤْتِي مالَهُ يَتَزَكَّى).
تعبير به" يتزكى" در حقيقت اشاره به قصد قربت و نيت خالص است خواه
اين جمله به معنى كسب نمو معنوى و روحانى باشد، يا به دست آوردن پاكى اموال،
چون" تزكية" هم به معنى" نمو دادن" آمده و هم" پاك
كردن" در آيه 103 توبه نيز مىخوانيم:
خُذْ مِنْ أَمْوالِهِمْ صَدَقَةً تُطَهِّرُهُمْ وَ تُزَكِّيهِمْ بِها وَ صَلِّ
عَلَيْهِمْ إِنَّ صَلاتَكَ سَكَنٌ لَهُمْ:"
از اموال آنها زكاتى بگير تا به وسيله آن آنها را پاك سازى و پرورش دهى و (هنگام
گرفتن زكات) به آنها دعا كن كه دعاى تو مايه آرامش آنها است".
نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 27 صفحه : 82