نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 27 صفحه : 49
يا معاصى و
گناه را در درون نفس خود مخفى مىكنند.
و در هر حال
كنايهاى است از آلودگى به گناه و معصيت و خوهاى شيطانى و درست در نقطه مقابل
تزكيه است.
جمع تمام اين
معانى در مفهوم وسيع آيه نيز بى مانع است.
و به اين
ترتيب پيروزمندان و شكستخوردگان در صحنه زندگى دنيا مشخص مىشوند، و معيار ارزيابى
اين دو گروه چيزى جز" تزكيه نفس و نمو و رشد روح تقوى و اطاعت خداوند"
يا" آلودگى به انواع معاصى و گناهان" نيست.
و از اينجا
روشن مىشود اينكه در حديثى از امام باقر و امام صادق ع در تفسير آيه نقل شده است
كه فرمود:
قد افلح من
اطاع و خاب من عصى:
"
رستگار شد كسى كه اطاعت كرد و نوميد و محروم گشت كسى كه عصيان نمود"
[1] در حقيقت بيان نتيجه و حاصل مقصود است.
در حديث
ديگرى آمده است كه رسول خدا ص هنگامى كه آيه" قَدْ
أَفْلَحَ مَنْ زَكَّاها" را تلاوت مىفرمود، توقف
مىكرد و چنين دعا مىنمود:
اللهم آت
نفسى تقواها، انت وليها و مولاها، و زكها انت خير من زكاها
:"
پروردگارا به نفس من تقوايش را مرحمت كن، تو ولى و مولاى آن هستى، و آن را تزكيه
فرما كه تو بهترين تزكيه كنندگانى" [2]
اين سخن نشان مىدهد كه پيمودن اين راه پر پيچ و خم، و گذشتن از اين گردنه صعب
العبور حتى براى پيامبر ص جز به توفيق الهى ممكن نيست، يعنى با گامهايى از سوى
بندگان و تاييداتى از سوى خداوند، و لذا در حديث ديگرى از همان حضرت مىخوانيم كه
در تفسير اين دو آيه فرمود: (