responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : تفسير نمونه‌ ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر    جلد : 27  صفحه : 48

و در حقيقت مساله اصلى زندگى انسان نيز همين" تزكيه" است، كه اگر باشد سعادتمند است و الا بدبخت و بينوا.

***
سپس به سراغ گروه مخالف رفته، مى‌فرمايد:" نوميد و محروم گشت هر كس نفس خود را با معصيت و گناه آلوده ساخت" (وَ قَدْ خابَ مَنْ دَسَّاها).

" خاب" از ماده" خيبة" به معنى نرسيدن به مطلوب و محروم شدن و زيانكار گشتن است‌ [1]" دساها" از ماده" دس" در اصل به معنى داخل كردن چيزى توام با كراهت است، چنان كه قرآن مجيد در باره عرب جاهلى و زنده به گور كردن دختران مى‌فرمايد: أَمْ يَدُسُّهُ فِي التُّرابِ‌:" آن را با كراهت و نفرت در خاك پنهان مى‌كند" (نحل- 59) و" دسيسه" به كارهاى مخفيانه زيانبار گفته مى‌شود.

در تناسب اين معنى با آيه مورد بحث بيانات گوناگونى گفته‌اند:

گاه گفته شده اين تعبير كنايه از فسق و گناه است، چرا كه اهل تقوى و صلاح، خود را آشكار مى‌سازند، در حالى كه افراد آلوده و گنهكار خود را پنهان مى‌دارند، چنان كه نقل شده است سخاوتمندان عرب خيمه‌هاى خود را در نقاط مرتفع مى‌زدند، و شبها آتش روشن مى‌كردند، تا نيازمندان در طول شب و روز به سراغشان بروند، و مورد محبت آنها واقع شوند، ولى افراد بخيل و لئيم در زمينهاى پست خيمه برپا مى‌كردند تا كسى به سراغ آنان نيايد! و گاه گفته‌اند منظور اين است كه گنهكاران خود را در لابلاى صالحان پنهان مى‌كنند.

يا اينكه نفس خود يا هويت انسانى خويش را در معاصى و گناه پنهان مى‌دارند.


[1]" مفردات" راغب و" قاموس اللغة".

نام کتاب : تفسير نمونه‌ ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر    جلد : 27  صفحه : 48
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست