نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 27 صفحه : 423
و همسرش در آتش دوزخ خواهند بود، يعنى هرگز ايمان نمىآورند، و سرانجام چنين
شد، بسيارى از مشركان مكه واقعا ايمان آوردند، و بعضى ظاهرا، اما از كسانى كه نه
در واقع و نه در ظاهر ايمان نياوردند اين دو نفر بودند، و اين يكى از اخبار غيبى
قرآن مجيد است، و قرآن از اينگونه اخبار در آيات ديگر نيز دارد كه فصلى را در
اعجاز قرآن تحت عنوان خبرهاى غيبى قرآن به خود اختصاص داده، و ما در ذيل هر يك از
اين آيات بحث مناسب را داشتهايم.
2- پاسخ به يك سؤال
در اينجا سؤالى مطرح است و آن اينكه با اين پيشگويى قرآن مجيد ديگر ممكن نبوده
است ابو لهب و همسرش ايمان بياورند، و الا اين خبر كذب و دروغ مىشد.
اين سؤال مانند سؤال معروفى است كه در باره مساله" علم خدا" در بحث
جبر مطرح شده، و آن اينكه مىدانيم خداوندى كه از ازل عالم به همه چيز بوده، معصيت
گنهكاران و اطاعت مطيعان را نيز مىدانسته است، بنا بر اين اگر گنهكار گناه نكند
علم خدا جهل شود! پاسخ اين سؤال را دانشمندان و فلاسفه اسلامى از قديم دادهاند و
آن اينكه خداوند مىداند كه هر كس با استفاده از اختيار و آزاديش چه كارى را انجام
مىدهد، مثلا در آيات مورد بحث خداوند از آغاز مىدانسته است كه ابو لهب و همسرش
با ميل و اراده خود هرگز ايمان نمىآورند نه از طريق اجبار و الزام.
و به تعبير ديگر عنصر آزادى اراده و اختيار نيز جزء معلوم خداوند بوده، او
مىدانسته است كه بندگان با صفت اختيار، و با اراده خويش چه عملى را انجام
مىدهند.
مسلما چنين علمى، و خبر دادن از چنان آيندهاى تاكيدى است بر مساله
نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 27 صفحه : 423