نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 27 صفحه : 422
جيد (بر وزن ديد) به معنى" گردن" است، و جمع آن" اجياد"
مىباشد، بعضى از ارباب لغت معتقدند كه" جيد" و" عنق" و"
رقبه" هر سه معنى مشابهى دارند، با اين تفاوت كه" جيد" به قسمت
بالاى سينه گفته مىشود، و" عنق" به پشت گردن يا همه گردن و"
رقبه" به گردن گفته مىشود، و گاه به يك انسان نيز مىگويند مانند" فَكُّ رَقَبَةٍ"
يعنى آزاد كردن انسان [1]" مسد" (بر وزن حسد) به معنى طنابى است كه از الياف بافته شده. بعضى
گفتهاند" مسد" طنابى است كه در جهنم بر گردن او مىنهند كه خشونت الياف
را دارد، و حرارت آتش و سنگينى آهن را! بعضى نيز گفتهاند از آنجا كه زنان اشرافى
شخصيت خود را در زينت آلات مخصوصا گردن بندهاى پر قيمت مىدانند، خداوند در قيامت
براى تحقير اين زن خودخواه اشرافى گردنبندى از ليف خرما در گردن او مىافكند و يا
اصلا كنايه از تحقير او است.
بعضى نيز گفتهاند علت اين تعبير آن است كه" ام جميل" گردنبند
جواهر نشان پر قيمتى داشت، و سوگند ياد كرده بود كه آن را در راه دشمنى پيغمبر
اكرم ص خرج كند، لذا به كيفر اين كار خداوند چنين عذابى را براى او مقرر داشته.
نكتهها:
1- باز هم نشانه ديگرى از اعجاز قرآن
مىدانيم اين آيات در مكه نازل شد، و قرآن با قاطعيت خبر داد كه ابو لهب
[1]" التحقيق فى كلمات القرآن
الكريم" جلد 2 صفحه 158
نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 27 صفحه : 422