نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 27 صفحه : 400
و" حمد" براى توصيف او به صفات كماليه است، و" استغفار"
در برابر نقصانها و تقصيرهاى بندگان است.
اين پيروزى بزرگ سبب شد كه افكار شركآلود زدوده شود، كمال و جمال خداوند
ظاهرتر گردد، و گمكردهراهان به سوى حق بازگردند.
اين فتح عظيم سبب شد كه افراد گمان نكنند خداوند يارانش را تنها مىگذارد
(پاكى از اين نقص) و نيز بدانند كه خداوند بر انجام وعدههايش توانا است (موصوف
بودن به اين كمال) و نيز بندگان به نقص خود در برابر عظمت او اعتراف كنند.
بعلاوه ممكن است به هنگام پيروزى واكنشهاى نامطلوبى در انسان پيدا شود و
گرفتار" غرور و خود برتربينى" گردد، و يا در برابر دشمن دست به"
انتقامجويى و تصفيه حساب شخصى" زند، اين سه دستور به او تعليم مىدهد كه در
لحظه حساس پيروزى بياد صفات جلال و جمال خدا بيفتد، همه چيز را از او بداند، و در
مقام استغفار برآيد تا هم غرور و غفلت او زايل گردد، و هم از انتقامجويى بر كنار
ماند.
***
5- مسلم است پيغمبر اسلام ص همچون همه انبياء" معصوم" بود پس
دستور به استغفار براى چيست؟
در پاسخ اين سؤال بايد گفت اين سرمشقى است براى همه امت زيرا:
اولا: در طول اين مبارزه طولانى كه سالهاى زيادى به طول انجاميد (حدود بيست
سال) و مسلمانان روزهاى بسيار سخت و دردناكى را طى كردند، گاهى آن چنان حوادث
پيچيده مىشد كه جانها به لب مىرسيد، و در افكار بعضى گمانهاى بدى در مورد
وعدههاى الهى پيدا مىشد، همانگونه كه قرآن در مورد جنگ" احزاب"
مىفرمايد: وَ بَلَغَتِ الْقُلُوبُ الْحَناجِرَ وَ
تَظُنُّونَ بِاللَّهِ الظُّنُونَا
نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 27 صفحه : 400