نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 27 صفحه : 391
جوابهاى ديگرى از اين سؤال نيز دادهاند، مانند اينكه آيه محذوفى دارد و در
تقدير چنين است: لكم جزاء دينكم و لى جزاء دينى،" جزاى دين شما براى شما، و
جزاى دين من براى من".
ديگر اينكه:" دين" در اينجا به معنى جزا است، و آيه نيز هيچ محذوفى
ندارد، و مفهومش اين است شما جزاى خودتان را مىگيريد و من هم جزاى خودم را [1] ولى تفسير و
پاسخ اول مناسبتر به نظر مىرسد.
5- او هرگز يك لحظه با شرك سازش نكرد
آنچه در اين سوره آمده در واقع بيانگر اين واقعيت است كه توحيد و شرك دو
برنامه متضاد و دو مسير كاملا جدا مىباشد، و هيچ شباهتى با يكديگر ندارند، توحيد
انسان را به خدا مربوط مىسازد، در حالى كه شرك او را از خدا بيگانه مىكند.
توحيد رمز وحدت و يگانگى در تمام زمينهها است در حالى كه شرك مايه تفرقه و
پراكندگى در همه شؤون است.
توحيد انسان را از عالم ماده و جهان طبيعت بالا مىبرد، و در ما وراى طبيعت به
وجود بى انتهاى الهى پيوند مىدهد، در حالى كه شرك انسان را در چاه طبيعت سرنگون
مىسازد، و به موجودات محدود و ضعيف و فانى پيوند مىدهد.
به همين دليل پيغمبر اكرم ص و تمام انبياء عظام نه تنها يك لحظه با شرك سازش
نكردند، بلكه نخستين و مهمترين برنامه آنها مبارزه با آن بود.
[1] ضمنا بايد توجه داشت كه"
دين" در جمله" و لى دين" مكسور است و كسره آن دلالت بر ياء محذوف
مىكند و در واقع" و لى دينى" است.
نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 27 صفحه : 391