responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : تفسير نمونه‌ ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر    جلد : 27  صفحه : 391

جوابهاى ديگرى از اين سؤال نيز داده‌اند، مانند اينكه آيه محذوفى دارد و در تقدير چنين است: لكم جزاء دينكم و لى جزاء دينى،" جزاى دين شما براى شما، و جزاى دين من براى من".

ديگر اينكه:" دين" در اينجا به معنى جزا است، و آيه نيز هيچ محذوفى ندارد، و مفهومش اين است شما جزاى خودتان را مى‌گيريد و من هم جزاى خودم را [1] ولى تفسير و پاسخ اول مناسبتر به نظر مى‌رسد.

5- او هرگز يك لحظه با شرك سازش نكرد

آنچه در اين سوره آمده در واقع بيانگر اين واقعيت است كه توحيد و شرك دو برنامه متضاد و دو مسير كاملا جدا مى‌باشد، و هيچ شباهتى با يكديگر ندارند، توحيد انسان را به خدا مربوط مى‌سازد، در حالى كه شرك او را از خدا بيگانه مى‌كند.

توحيد رمز وحدت و يگانگى در تمام زمينه‌ها است در حالى كه شرك مايه تفرقه و پراكندگى در همه شؤون است.

توحيد انسان را از عالم ماده و جهان طبيعت بالا مى‌برد، و در ما وراى طبيعت به وجود بى انتهاى الهى پيوند مى‌دهد، در حالى كه شرك انسان را در چاه طبيعت سرنگون مى‌سازد، و به موجودات محدود و ضعيف و فانى پيوند مى‌دهد.

به همين دليل پيغمبر اكرم ص و تمام انبياء عظام نه تنها يك لحظه با شرك سازش نكردند، بلكه نخستين و مهمترين برنامه آنها مبارزه با آن بود.


[1] ضمنا بايد توجه داشت كه" دين" در جمله" و لى دين" مكسور است و كسره آن دلالت بر ياء محذوف مى‌كند و در واقع" و لى دينى" است.

نام کتاب : تفسير نمونه‌ ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر    جلد : 27  صفحه : 391
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست