نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 27 صفحه : 372
و گسترده است، زيرا چنان كه گفتيم" كوثر" به معنى" خير كثير و
نعمت فراوان" است، و مىدانيم خداوند بزرگ نعمتهاى فراوان بسيارى به پيغمبر
اكرم ص ارزانى داشت كه هر يك از آنچه در بالا گفته شد يكى از مصداقهاى روشن آن
است، و مصداقهاى بسيار ديگرى نيز دارد كه ممكن است به عنوان تفسير مصداقى براى آيه
ذكر شود.
به هر حال تمام مواهب الهى بر شخص پيغمبر اكرم ص در تمام زمينهها حتى
پيروزيهايش در غزوات بر دشمنان، و حتى علماى امتش كه در هر عصر و زمان مشعل فروزان
قرآن و اسلام را پاسدارى مىكنند، و به هر گوشهاى از جهان مىبرند، همه در اين
خير كثير وارد هستند.
فراموش نبايد كرد اين سخن را خداوند زمانى به پيامبرش مىگويد كه كه آثار اين
خير كثير هنوز ظاهر نشده بود، اين خبرى بود از آينده نزديك و آيندههاى دور، خبرى
بود اعجازآميز و بيانگر حقانيت دعوت رسول اكرم ص.
***
اين نعمت عظيم و خير فراوان شكرانه عظيم لازم دارد، هر چند شكر مخلوق هرگز
حق نعمت خالق را ادا نمىكند، بلكه توفيق شكرگزارى خود نعمت ديگرى است از ناحيه او
لذا مىفرمايد:" اكنون كه چنين است، فقط براى پروردگارت نماز بخوان و قربانى
كن" (فَصَلِّ لِرَبِّكَ وَ انْحَرْ).
آرى بخشنده نعمت او است، بنا بر اين نماز و عبادت و قربانى كه آن هم نوعى
عبادت است براى غير او معنى ندارد، مخصوصا با توجه به مفهوم" رب" كه
حكايت از تداوم نعمتها و تدبير و ربوبيت پروردگار مىكند.
كوتاه سخن اينكه" عبادت" خواه به صورت نماز باشد، يا قربانى كردن
مخصوص" رب" و ولى نعمت است، و او منحصرا ذات پاك خدا است.
نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 27 صفحه : 372