نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 27 صفحه : 364
اسلام، اساس هر عمل را،" نيت" تشكيل مىدهد، آن هم" نيت
خالص".
اسلام قبل از هر چيز پرونده نيت را مورد بررسى قرار مىدهد، و لذا در حديث
معروفى از پيغمبر اكرم ص آمده است كه:
انما الاعمال بالنيات، و لكل امرء ما نوى:
" هر عملى بستگى به نيت او دارد، و بهره هر كس مطابق نيتى است كه در عمل
دارد".
و در ذيل اين حديث آمده است: آن كس كه براى خدا جهاد كند اجرش بر خداوند بزرگ
است، و كسى كه براى متاع دنيا پيكار كند، يا حتى نيت به دست آوردن"
عقال" (طناب كوچكى كه پاى شتر را با آن مىبندند) كرده باشد بهرهاش فقط همان
است" [1] اينها
همه به خاطر آن است كه" نيت" هميشه به عمل شكل مىدهد، آن كس كه براى
خدا كارى انجام مىدهد، شالوده آن را محكم مىكند، و تمام تلاش او اين است كه مردم
از آن بهره بيشتر گيرند، ولى كسى كه براى تظاهر و رياكارى عملى انجام مىدهد، تنها
به ظاهر و زرق و برق آن مىپردازد، بى آنكه به عمق و باطن و شالوده و بهرهگيرى
نيازمندان اهميت دهد.
جامعهاى كه به رياكارى عادت كند، نه فقط از خدا و اخلاق حسنه و ملكات فاضله
دور مىشود، بلكه تمام برنامههاى اجتماعى او از محتوا تهى مىگردد، و در يك مشت ظواهر
فاقد معنى خلاصه مىشود، و چه دردناك است سرنوشت چنين انسان، و چنين جامعهاى؟!
روايات در مذمت" ريا" بسيار زياد است، تا آنجا كه آن را نوعى شرك
ناميدهاند، و ما در اينجا به ذكر سه روايت تكان دهنده قناعت مىكنيم:
1- در حديث از پيغمبر اكرم ص آمده است:
سياتى على الناس
[1]" وسائل الشيعه" جلد اول
صفحه 35 (ابواب مقدمه العبادات باب 5 حديث 10).
نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 27 صفحه : 364