نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 27 صفحه : 341
پيدايش عمران و آبادى فراوان و تمدن عظيم و نيرومندى شد، و به دنبال آن طغيان
اين قوم فزون گشت، ولى فرمان نابودى آن به طورى كه در بعضى از روايات آمده است به
يك يا چند موش صحرايى سپرده شد! تا در آن سد عظيم نفوذ كنند و سوراخى در آن به
وجود آوردند. بر اثر نفوذ آب تدريجا اين سوراخ بزرگ و بزرگتر شد، سرانجام سد عظيم
درهم شكست، و آبى كه پشت آن متراكم بود تمام آن آباديها و خانهها و كاخها را
ويران ساخت، و آن جمعيت عظيم نابود يا در مناطق ديگر پراكنده و سرگردان شدند، و
اين است قدرت نمايى خداوند بزرگ.
3- اهداف داستان" فيل"
از سوره آينده (سوره لايلاف) به خوبى استفاده مىشود كه يكى از اهداف سوره فيل
يادآورى خاطره بزرگ نعمتهاى عظيم خداوند به قريش است تا به آنها نشان دهد كه اگر
لطف پروردگار نبود نه آثارى از اين كانون مقدس يعنى مكه و كعبه وجود داشت، و نه از
قريش، شايد از مركب كبر و غرور فرود آيند، و به دعوت پيغمبر اكرم ص گردن نهند.
از سوى ديگر اين ماجرا كه مقارن ميلاد مسعود پيغمبر اكرم ص واقع شد در حقيقت
زمينهساز آن ظهور بزرگ بود، و پيامآور عظمت اين قيام، و اين همان چيزى است كه
مفسران از آن تعبير به" ارهاص" كردهاند [1] و از سوى سوم تهديدى است كه به همه گردنكشان
جهان اعم از قريش
[1]" ارهاص" به معنى
معجزاتى است كه قبل از قيام پيامبر واقع مىشود، و زمينهساز دعوت او است اين واژه
در اصل به معنى" پايهگذارى" و اولين رديف سنگ و آجرى است كه در زير
ديوار مىنهند، و به معنى آماده شدن" ايستادن" نيز آمده است.
نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 27 صفحه : 341