نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 27 صفحه : 284
راوى سؤال مىكند يقين چيست؟ مىفرمايد: التوكل على اللَّه، و التسليم للَّه،
و الرضا بقضاء اللَّه، و التفويض الى اللَّه!:" حقيقت يقين توكل بر خدا، و
تسليم در برابر ذات پاك او، و رضا به قضاى الهى، و واگذارى تمام كارهاى خويش به
خداوند است" [1] برترى
مقام يقين از مقام تقوى و ايمان و اسلام چيزى است كه در روايات ديگر نيز روى آن
تاكيد شده است [2] در حديث
ديگرى از امام صادق ع مىخوانيم:
من صحة يقين المرأ المسلم ان لا يرضى الناس بسخط اللَّه، و لا يلومهم على ما
لم يؤته اللَّه ... ان اللَّه بعدله و قسطه جعل الروح و الراحة فى اليقين و الرضا
و جعل الهم و الحزن فى الشك و السخط:
" از نشانههاى صحت يقين مردم مسلمان اين است كه مردم را با خشم الهى از
خود خشنود نكند، و آنها را بر چيزى كه خداوند به او نداده است ملامت ننمايد (آنها
را مسئول محروميت خود نشمارد) ... خداوند به خاطر عدل و دادش آرامش و راحت را در
يقين و رضا قرار داده، و اندوه و حزن را در شك و ناخشنودى"! از اين تعبيرات و
تعبيرات ديگر به خوبى استفاده مىشود كه وقتى انسان به مقام يقين مىرسد آرامش
خاصى سراسر قلب و جان او را فرا مىگيرد.
ولى با اين حال براى يقين مراتبى است كه در آيات فوق و آيه 95 سوره واقعه (إِنَّ هذا لَهُوَ حَقُّ الْيَقِينِ) به آن اشاره شده است و آن سه مرحله است [3] 1- علم اليقين و آن اين است كه انسان از دلائل
مختلف به چيزى ايمان آورد مانند كسى كه با مشاهده دود ايمان به وجود آتش پيدا
مىكند.