نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 27 صفحه : 283
اداى حق آن و بستن آنها در خزينهها و صندوقها است" [1] اين بحث دامنهدار را با حديث پر معنايى از
پيغمبر اكرم ص پايان مىدهيم، او در تفسير" أَلْهاكُمُ التَّكاثُرُ" فرمود:
يقول ابن آدم مالى مالى، و ما لك من مالك الا ما اكلت فافنيت او لبست فابليت
او تصدقت فامضيت:
" انسان مىگويد مال من، مال من! در حالى كه مال تو تنها همان غذايى است
كه مىخورى، و لباسى كه مىپوشى، و صدقاتى كه در راه خدا انفاق مىكنى"! [2] و اين نكتهاى
است بسيار جالب كه بهره هر كس از اموال فراوانى كه جمع آورى مىكند و گاه كمترين
دقتى در حلال و حرام بودن آن ندارد چيزى جز همان مختصرى كه مىخورد و مىنوشد و
مىپوشد، و يا در راه خدا انفاق مىكند نيست، و مىدانيم: آنچه را شخصا مصرف
مىكند، ناچيز است و چه بهتر كه از طريق انفاق بهره خود را بيشتر كند.
2- يقين و مراحل آن:
" يقين" نقطه مقابل" شك" است، همانگونه كه علم نقطه مقابل
جهل است، و به معنى وضوح و ثبوت چيزى آمده است، و طبق آنچه از اخبار و روايات
استفاده مىشود به مرحله عالى ايمان" يقين" گفته مىشود، امام باقر ع
فرمود:
" ايمان يك درجه از اسلام بالاتر است، و تقوى يك درجه از ايمان بالاتر، و
يقين يك درجه برتر از تقوا است" سپس افزود:" و لم يقسم بين الناس شىء
اقل من اليقين":" در ميان مردم چيزى كمتر از يقين تقسيم نشده است"!