responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : تفسير نمونه‌ ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر    جلد : 27  صفحه : 283

اداى حق آن و بستن آنها در خزينه‌ها و صندوقها است" [1] اين بحث دامنه‌دار را با حديث پر معنايى از پيغمبر اكرم ص پايان مى‌دهيم، او در تفسير" أَلْهاكُمُ التَّكاثُرُ" فرمود:

يقول ابن آدم مالى مالى، و ما لك من مالك الا ما اكلت فافنيت او لبست فابليت او تصدقت فامضيت:

" انسان مى‌گويد مال من، مال من! در حالى كه مال تو تنها همان غذايى است كه مى‌خورى، و لباسى كه مى‌پوشى، و صدقاتى كه در راه خدا انفاق مى‌كنى"! [2] و اين نكته‌اى است بسيار جالب كه بهره هر كس از اموال فراوانى كه جمع آورى مى‌كند و گاه كمترين دقتى در حلال و حرام بودن آن ندارد چيزى جز همان مختصرى كه مى‌خورد و مى‌نوشد و مى‌پوشد، و يا در راه خدا انفاق مى‌كند نيست، و مى‌دانيم: آنچه را شخصا مصرف مى‌كند، ناچيز است و چه بهتر كه از طريق انفاق بهره خود را بيشتر كند.

2- يقين و مراحل آن:

" يقين" نقطه مقابل" شك" است، همانگونه كه علم نقطه مقابل جهل است، و به معنى وضوح و ثبوت چيزى آمده است، و طبق آنچه از اخبار و روايات استفاده مى‌شود به مرحله عالى ايمان" يقين" گفته مى‌شود، امام باقر ع فرمود:

" ايمان يك درجه از اسلام بالاتر است، و تقوى يك درجه از ايمان بالاتر، و يقين يك درجه برتر از تقوا است" سپس افزود:" و لم يقسم بين الناس شى‌ء اقل من اليقين":" در ميان مردم چيزى كمتر از يقين تقسيم نشده است"!


[1]" نور الثقلين" جلد 5 صفحه 662 حديث 8

[2]" صحيح مسلم" (طبق نقل مجمع البيان جلد 10 صفحه 534)

نام کتاب : تفسير نمونه‌ ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر    جلد : 27  صفحه : 283
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست