responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : تفسير نمونه‌ ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر    جلد : 27  صفحه : 226

اشهدى انى ملأتك بحق، و فرغتك بحق: (روز قيامت)" گواهى ده كه من تو را به حق پر كردم و به حق خالى كردم"! [1]

***
در آيه بعد مى‌افزايد:" اين به خاطر آن است كه پروردگار تو به زمين وحى كرده" (بِأَنَّ رَبَّكَ أَوْحى‌ لَها) [2] و زمين در اجراى اين فرمان كوتاهى نمى‌كند، تعبير" اوحى" در اينجا به خاطر آن است كه چنين سخن گفتن اسرارآميز بر خلاف طبيعت زمين است و اين جز از طريق يك وحى الهى ممكن نيست.

بعضى گفته‌اند: منظور اين است كه به زمين وحى مى‌كند آنچه در درون دارد بيرون بريزد.

ولى تفسير اول صحيحتر و مناسبتر به نظر مى‌رسد.

***
سپس مى‌فرمايد:" در آن روز مردم به صورت گروه‌هاى مختلف از قبرها خارج شده، در عرصه محشر وارد مى‌شوند، تا اعمالشان به آنها نشان داده شود"! (يَوْمَئِذٍ يَصْدُرُ النَّاسُ أَشْتاتاً لِيُرَوْا أَعْمالَهُمْ‌).

" اشتات" جمع" شت" (بر وزن شط) به معنى متفرق و پراكنده است، اين اختلاف و پراكندگى ممكن است به خاطر اين باشد كه اهل هر مذهبى جداگانه وارد عرصه محشر مى‌شوند، يا اهل هر نقطه‌اى از مناطق زمين جدا وارد مى‌شوند، و يا اينكه گروهى با صورتهاى زيبا و شاد و خندان، و گروهى‌


[1]" لئالى الاخبار" جلد 5 صفحه 79 (چاپ جديد).

[2]" باء" در" بان" براى" سببيت" است و" لام" در لها به معنى" الى" است همانگونه كه در آيه 68 سوره" نحل" آمده است" وَ أَوْحى‌ رَبُّكَ إِلَى النَّحْلِ‌".

نام کتاب : تفسير نمونه‌ ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر    جلد : 27  صفحه : 226
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست