نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 27 صفحه : 210
و خشيت و ترس از خدا" سرچشمه مىگيرد، چرا كه همين ترس انگيزه حركت به
سوى هر گونه اطاعت و تقوى و اعمال صالح است.
بعضى از مفسران با ضميمه كردن اين آيه به آيه 28 سوره فاطر إِنَّما يَخْشَى اللَّهَ مِنْ عِبادِهِ الْعُلَماءُ" تنها دانشمندان از خدا مىترسند" چنين نتيجه
گرفتهاند كه بهشت در واقع حق مسلم دانشمندان و آگاهان است.
البته با توجه به اينكه خشيت مراتب و مراحلى دارد و علم و دانش و آگاهى نيز
داراى سلسله مراتب است مفهوم اين سخن روشن مىشود.
ضمنا بعضى عقيده دارند كه مقام" خشيت" مقامى برتر از مقام"
خوف" است، زيرا خوف به هر گونه ترس گفته مىشود ولى خشيت ترسى است توأم با
تعظيم و احترام.
نكتهها:
1- على (ع) و شيعيانش خير البريهاند
در روايات فراوانى كه از طرق اهل سنت و منابع معروف آنها، و همچنين در منابع
معروف شيعه نقل شده، آيه" أُولئِكَ
هُمْ خَيْرُ الْبَرِيَّةِ" (آنها
بهترين مخلوقات خدا هستند) به على ع و پيروان او تفسير شده است.
" حاكم حسكانى نيشابورى" كه از دانشمندان معروف اهل سنت در قرن پنجم
هجرى است اين روايات را در كتاب معروفش" شواهد التنزيل" با اسناد مختلف
نقل مىكند، و تعداد آن بيش از بيست روايت است كه به عنوان نمونه چند روايت را از
نظر مىگذارنيم:
1-" ابن عباس" مىگويد: هنگامى كه آيه إِنَّ الَّذِينَ آمَنُوا وَ عَمِلُوا الصَّالِحاتِ
أُولئِكَ هُمْ خَيْرُ الْبَرِيَّةِ نازل شد پيغمبر
اكرم ص به على ع فرمود:
نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 27 صفحه : 210