نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 27 صفحه : 208
" آنها همچون چهارپايانند، بلكه گمراهتر، آنها غافلانند".
آيه مورد بحث مطلبى فراتر از اينها نيز دارد چرا كه آنها را بدترين مخلوقات
معرفى كرده، و اين در حقيقت به منزله بيان دليلى است براى خلود آنها در آتش دوزخ.
چرا آنها بدترين مخلوقات نباشند در حالى كه تمام درهاى سعادت به رويشان گشوده
شده و از روى كبر و غرور و عناد و لجاج آگاهانه به مخالفت برخاستند.
مقدم داشتن" اهل كتاب" بر" مشركان" در اين آيه نيز ممكن
است به خاطر اين باشد كه آنها داراى كتاب آسمانى و علما و دانشمندان بودند و
نشانههاى پيغمبر اسلام در كتب آنها صريحا آمده بود، بنا بر اين مخالفت آنها
زشتتر و بدتر بود.
***
در آيه بعد به گروه دوم كه نقطه مقابل آنها هستند و در قوس صعودى قرار
دارند اشاره كرده مىفرمايد:" كسانى كه ايمان آوردند و اعمال صالح انجام دادند
آنها بهترين مخلوقات خدا هستند" (إِنَّ
الَّذِينَ آمَنُوا وَ عَمِلُوا الصَّالِحاتِ أُولئِكَ هُمْ خَيْرُ الْبَرِيَّةِ).
***
سپس پاداش آنها را در چند جمله كوتاه چنين بيان مىكند:" جزاى آنها
نزد پروردگارشان باغهاى بهشت جاويدان است كه نهرها از زير درختانش پيوسته جارى
است، در حالى كه هميشه در آن مىمانند (جَزاؤُهُمْ
عِنْدَ رَبِّهِمْ جَنَّاتُ عَدْنٍ تَجْرِي مِنْ تَحْتِهَا الْأَنْهارُ خالِدِينَ
فِيها أَبَداً).
" هم خدا از آنها خشنود است و هم آنها از خدا خشنود" (رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُمْ وَ رَضُوا عَنْهُ).
نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 27 صفحه : 208