نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 27 صفحه : 203
در خور مذمت بيشترى بودند، چرا كه آنها علما و دانشمندان فراوانى داشتند، و از
اين نظر در سطحى بالاتر از مشركان قرار گرفته بودند، بنا بر اين مخالفت آنها
زشتتر و ناپسندتر بود و در خور سرزنش فراوان.
***
سپس" اهل كتاب" و به تبع آنها" مشركان" را مورد ملامت
قرار داده، مىگويد: چرا در اين آئين جديد اختلاف كردند، بعضى مؤمن و بعضى كافر
شدند،" در حالى كه در اين آئين دستورى به آنها داده نشده است جز اينكه خدا را
پرستش كنند، و عبادت او را از عبادت غير او خالص سازند، و از هر گونه شرك باز
گردند و متمايل به توحيد شوند، نماز را بر پا دارند و زكات را ادا كنند" (وَ ما أُمِرُوا إِلَّا لِيَعْبُدُوا اللَّهَ مُخْلِصِينَ
لَهُ الدِّينَ حُنَفاءَ وَ يُقِيمُوا الصَّلاةَ وَ يُؤْتُوا الزَّكاةَ) [1] سپس مىافزايد:
" و اين است آئين مستقيم و پايدار" (وَ ذلِكَ دِينُ الْقَيِّمَةِ).
در اينكه منظور از" وَ ما
أُمِرُوا" ... در اينجا چيست جمعى گفتهاند منظور
اين است كه اهل كتاب در آئين خودشان مساله توحيد و نماز و زكات وجود داشته و اينها
مسائلى است ثابت، ولى آنها به اين دستورات نيز وفادار نماندهاند.
ديگر اينكه در آئين اسلام دستورى جز توحيد خالص و نماز و زكات و مانند
[1] جمله" و ما امروا" ممكن
است" جمله حاليه" و يا" استينافيه" باشد و" لام" در
ليعبدوا" لام غرض" است، و منظور در اينجا هدف و نتيجهاى است كه به
بندگان باز مىگردد نه هدف و نتيجهاى كه به خدا برگردد، آن چنان كه بعضى از
مفسران پنداشتهاند، و به خاطر آن" لام غرض" را منكر شدهاند، اصولا
تمام افعال خدا معلل بالاغراض است، اما اغراضى كه به بندگان بر مىگردد، و
بعضى" لام" را در اينجا به معنى" ان" دانستهاند مانند يُرِيدُ اللَّهُ لِيُبَيِّنَ لَكُمْ (نساء- 26).
نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 27 صفحه : 203