responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : تفسير نمونه‌ ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر    جلد : 27  صفحه : 166

اينجا بود كه آيات فوق نازل شد [1] طبق اين روايات آيات فوق در آغاز بعثت نازل نشده، بلكه وقتى نازل شد كه دعوت اسلام برملا شده بود، و لذا عده‌اى معتقدند تنها پنج آيه نخستين اين سوره در آغاز بعثت نازل شده و بقيه با فاصله قابل ملاحظه‌اى بوده است.

ولى به هر حال اين شان نزول هرگز مانع گستردگى مفهوم آيه نيست.

***
در آيه بعد براى تاكيد بيشتر مى‌افزايد:" به من خبر ده اگر اين بنده نمازگزار بر طريق هدايت باشد" ... (أَ رَأَيْتَ إِنْ كانَ عَلَى الْهُدى‌).

***
" يا مردم را به تقوى دستور دهد" ... (أَوْ أَمَرَ بِالتَّقْوى‌).

آيا نهى كردن او سزاوار است؟ و آيا مجازات چنين كسى جز آتش دوزخ مى‌تواند باشد؟!

***
" به من خبر ده اگر اين شخص طغيانگر كه رهروان راه حق را از نماز و هدايت و تقوى باز مى‌دارد، اگر تكذيب حق كند و از آن روى گرداند چه سرنوشت دردناكى خواهد داشت"؟! (أَ رَأَيْتَ إِنْ كَذَّبَ وَ تَوَلَّى‌) [2]
***


[1] تفسير" مجمع البيان" جلد 10 صفحه 515.

[2] جمله‌هاى" رأيت" در سه آيه بالا به گفته بسيارى از مفسران به معنى" اخبرنى" است كه ما آن را در فارسى" به من بگو" ترجمه كرده‌ايم، و جواب شرطهايى كه در اين آيات آمده محذوف است، و در تقدير چنين است كيف يكون حاله و مجازاته و عذابه؟: سرنوشت چنين انسانى و مجازات و عذاب او چگونه خواهد بود"؟!

نام کتاب : تفسير نمونه‌ ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر    جلد : 27  صفحه : 166
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست