نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 27 صفحه : 159
تازهاى در تاريخ بشريت آغاز شد، و نوع بشر مشمول يكى از بزرگترين الطاف الهى
گشت، كاملترين آئينهاى الهى كه نقطه پايان و ختم اديان بود، نازل گرديد، و پس از
نزول تمام احكام و تعليمات اسلامى به مصداق الْيَوْمَ أَكْمَلْتُ لَكُمْ دِينَكُمْ وَ أَتْمَمْتُ
عَلَيْكُمْ نِعْمَتِي وَ رَضِيتُ لَكُمُ الْإِسْلامَ دِيناً (مائده- 3) دين الهى تكميل و نعمتش به حد تمام و كمال رسيد و اسلام دين مرضى
الهى گشت.
موضوع بسيار جالب اينجا است در عين اينكه پيامبر ص" امى" و درس
نخوانده بود، و محيط حجاز را يكپارچه محيط جهل و نادانى فرا گرفته بود، در نخستين آيات
وحى تكيه بر مساله" علم" و" قلم" است كه بلافاصله بعد از نعمت
بزرگ خلقت و آفرينش در اين آيات ذكر شده است! در حقيقت اين آيات نخست از
تكامل" جسم" انسان، از يك موجود بىارزش مانند" علقه"، خبر
مىدهد، و از سوى ديگر از تكامل" روح" به وسيله تعليم و تعلم مخصوصا از
طريق قلم سخن مىگويد.
آن روز كه اين آيات نازل مىشد نه تنها در محيط حجاز كه محيط جهل بود كسى
ارزشى براى قلم قائل نبود در دنياى متمدن آن زمان نيز قلم از اهميت كمى برخوردار
بود.
اما امروز مىدانيم كه تمام تمدنها و علوم و دانشها و پيشرفتهايى كه در هر زمينه
نصيب بشر شده بر محور قلم دور مىزند، و به راستى" مداد علماء" بر"
دماء شهداء" پيشى گرفته، چرا كه هم زيربناى خون شهيد، و هم پشتوانه آن
مركبهاى قلمهاى دانشمندان است، و اصولا سرنوشت اجتماعات انسانى در درجه اول به نيش
قلمها بسته است.
اصلاحات جوامع انسانى از قلمهاى مؤمن و متعهد شروع مىشود، و فساد و تباهى
اجتماعات نيز از قلمهاى مسموم و فاسد مايه مىگيرد.
بى جهت نيست كه قرآن مجيد سوگند به قلم و آنچه با قلم مىنويسند ياد
نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 27 صفحه : 159