responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : تفسير نمونه‌ ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر    جلد : 27  صفحه : 156

هستى تكيه شده، چرا كه بهترين دليل بر ربوبيت او خالقيت او است، كسى عالم را تدبير مى‌كند كه آفريننده آن است.

اين در حقيقت پاسخى است به مشركان عرب كه خالقيت خدا را پذيرفته بودند، اما ربوبيت و تدبير را براى بتها قائل بودند! به علاوه ربوبيت خداوند و تدبير او در نظام هستى بهترين دليل بر اثبات ذات مقدس او است.

***
سپس از ميان مخلوقات روى مهمترين پديده جهان خلقت و گل سرسبد آفرينش يعنى" انسان" تكيه كرده، و آفرينش او را يادآور شده، و مى‌فرمايد:

" همان خدايى كه انسان را از خون بسته‌اى خلق كرد" (خَلَقَ الْإِنْسانَ مِنْ عَلَقٍ‌).

" من علق" در اصل به معنى چسبيدن به چيزى است، و لذا به خون بسته و همچنين به" زالو" كه براى مكيدن خون به بدن مى‌چسبد" علق" گفته‌اند و از آنجا كه نطفه بعد از گذراندن دوران نخستين را در عالم جنين، به شكل قطعه خون بسته چسبنده‌اى در مى‌آيد كه در ظاهر بسيار كم ارزش است، مبدأ آفرينش انسان را در اين آيه همين موجود ناچيز مى‌شمرد، تا قدرت نمايى عظيم پروردگار روشن شود كه از موجودى چنان بى ارزش مخلوقى چنين پر ارزش آفريده است.

بعضى نيز گفته‌اند: منظور از علق در اينجا گل آدم است كه آنهم حالت چسبندگى داشت، بديهى است خدايى كه اين مخلوق عجيب را از آن قطعه" گل چسبنده" به وجود آورد، شايسته هر گونه ستايش است.

گاه" علق" را به معنى موجود" صاحب علاقه" دانسته‌اند كه اشاره‌اى است به روح اجتماعى انسان، و علقه آنها به يكديگر كه در حقيقت پايه اصلى تكامل بشر و پيشرفت تمدنها را تشكيل مى‌دهد.

نام کتاب : تفسير نمونه‌ ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر    جلد : 27  صفحه : 156
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست