responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : تفسير نمونه‌ ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر    جلد : 27  صفحه : 132

تفسير كنند، چه تعبير ركيك و زننده‌اى؟ آنهم از چنين مفسرى؟

راستى تعصب چه پيامدهاى زشتى كه ندارد؟!

[سخن عجيبى از ابن ابى الحديد]

2- دانشمند معروف معتزلى" ابن ابى الحديد" در شرح" نهج البلاغه" از" زبير بن بكار" كه به گفته او نه شيعه بود و نه با معاويه دشمنى داشت بلكه از على ع جدا شد و كناره‌گيرى كرد، و به مخالفان پيوست او از" فرزند مغيرة بن شعبه" نقل مى‌كند كه پدرم" مغيره" از عقل و درايت معاويه سخن بسيار مى‌گفت، و از طرز تفكرش اعجاب داشت، ولى شبى از نزد او آمد در حالى كه بسيار غمگين و ناراحت بود فهميدم مساله مهمى رخ داده است از او سؤال كردم ديدم از معاويه شديدا بدگويى مى‌كند، علت را سؤال كردم گفت: امشب با او خلوت كرده بودم، و به او گفتم تو به مقاماتى كه مى‌خواستى رسيدى، اكنون در عدالت و گسترش خيرات بكوش، زيرا سن تو بالا رفته است، نسبت به بنى هاشم نيز نيكى كن، چرا كه امروز تهديدى براى تو محسوب نمى‌شوند، و اين سبب نام نيك براى تو مى‌شود.

او در پاسخ گفت: هيهات چه نامى از من باقى مى‌ماند؟ خليفه اول و دوم آن همه كار كردند چه نامى از آنها باقى مانده؟ ولى شما ابن ابى كبشه (محمد" ص") را بنگريد كه هر روز پنج مرتبه نام او را بر فراز ماذنه‌ها به صورت" اشهد ان محمدا رسول اللَّه" مى‌برند، اى بيچاره! چه كارى بعد از او باقى مى‌ماند؟

و چه نامى براى ما خواهد ماند؟ نه بخدا سوگند مگر اينكه اين وضع دگرگون گردد و نام پيامبر مدفون شود"! [1]

ولى به مقتضاى‌ وَ رَفَعْنا لَكَ ذِكْرَكَ‌ خدا خواسته است كه اين نام در سراسر


[1] شرح" نهج البلاغه" جلد 5 صفحه 129 (عبارت ابن ابى الحديد در اينجا چنين است:" فاى عمل يبقى؟ و اى ذكر يدوم بعد هذا؟ لا ابا لك، لا و اللَّه الا دفنا دفنا"!

نام کتاب : تفسير نمونه‌ ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر    جلد : 27  صفحه : 132
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست