نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 27 صفحه : 124
***
سپس به ذكر موهبت ديگرى از مواهب عظيم خود به پيامبر ص پرداخته
مىافزايد:" آيا ما بار سنگين را از تو برنداشتيم"!؟ (وَ وَضَعْنا عَنْكَ وِزْرَكَ).
***
" همان بارى كه سخت بر پشت تو سنگينى مىكرد" (الَّذِي أَنْقَضَ ظَهْرَكَ).
" وزر" در لغت به معنى سنگينى است، واژه" وزير" نيز از
همين معنى مشتق شده است، چون بارهاى سنگين حكومت را بر دوش مىكشد، و گناهان را
نيز به همين جهت" وزر" گويند چرا كه بار سنگينى است بر دوش گنهكار.
" انقض" از ماده" نقض" به معنى گشودن گره طناب، يا جدا
كردن قسمتهاى به هم فشرده ساختمان است، و" انتقاض" به صدايى گفته مىشود
كه به هنگام جدا شدن قطعات ساختمان از يكديگر بگوش مىرسد، و يا صداى مهرههاى كمر
به هنگامى كه زير بار سنگينى قرار مىگيرد.
اين كلمه در مورد شكستن پيمانها و قراردادها نيز به كار مىرود و مىگويند
فلان كس نقض عهد كرد.
به اين ترتيب آيه فوق مىگويد: خداوند آن بار سنگين و كمرشكن را از تو برداشت.
اين كدام بار بود كه خداوند از پشت پيامبرش برداشت؟ قرائن آيات به خوبى نشان
مىدهد كه منظور همان مشكلات رسالت و نبوت، و دعوت به سوى توحيد و يكتاپرستى، و
برچيدن آثار فساد از آن محيط بسيار آلوده بوده است، نه تنها پيغمبر اسلام ص كه همه
پيغمبران در آغاز دعوت با چنين مشكلات عظيمى روبرو بودند، و تنها با امدادهاى الهى
بر آنها پيروز مىشدند، منتها شرائط محيط و زمان پيغمبر اسلام ص از جهاتى سختتر و
سنگينتر بود.
نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 27 صفحه : 124