نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 27 صفحه : 106
البته اين حديث ناظر به بطون آيه است، و گرنه ظاهر آيات همان است كه در بالا
گفته شد.
مبادا تصور شود كه بيان اين امور كه در ظاهر آيه است از مقام شامخ پيامبر ص
مىكاهد، و يا توصيفى منفى از سوى پروردگار در باره او است، بلكه اين در حقيقت
بيان الطاف الهى و اكرام و احترام او نسبت به اين پيغمبر بزرگ است، هنگامى كه
محبوب، سخن از الطافش نسبت به عاشق دلباخته مىگويد خود عين لطف و محبت است و دليل
بر عنايت خاص او است، و به همين دليل با شنيدن اين الفاظ از سوى محبوب روح تازه
مىشود، و جان او صفا مىيابد و قلبش غرق آرامش و سكينه مىشود.
***
در آيات بعد به عنوان نتيجهگيرى از آيات قبل، سه دستور پر اهميت به
پيغمبر اسلام ص مىدهد كه هر چند مخاطب در آن شخص رسول اللَّه ص است ولى مسلما
همگان را شامل مىشود، نخست مىفرمايد:" حال كه چنين است يتيم را تحقير
مكن" (فَأَمَّا الْيَتِيمَ فَلا تَقْهَرْ).
" تقهر" از ماده" قهر" به گفته" راغب" در"
مفردات" به معنى غلبه توأم با تحقير است، ولى در هر يك از اين دو معنى نيز
جداگانه استعمال مىشود، و مناسب در اينجا همان" تحقير" است.
اين نشان مىدهد كه در مورد يتيمان مساله اطعام و انفاق گرچه مهم است، ولى از
آن مهمتر دلجويى و نوازش و رفع كمبودهاى عاطفى است، و لذا در حديث معروفى
مىخوانيم كه" رسول اللَّه" ص فرمود:
من مسح على رأس يتيم كان له بكل شعرة تمر على يده نور يوم القيامة:
" هر كس به عنوان نوازش دست بر سر يتيمى كشد به تعداد هر مويى كه دست او
از آن مىگذرد در روز
نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 27 صفحه : 106