نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 27 صفحه : 10
"
كبد" به گفته طبرسى در مجمع البيان در اصل به معنى" شدت" است، و
لذا هنگامى كه شير غليظ شود" تكبد اللبن" مىگويند.
ولى به
گفته" راغب" در" مفردات"" كبد" (بر وزن حسد) به
معنى دردى است كه عارض" كبد" انسان (جگر سياه) مىشود و سپس به هر گونه
مشقت و رنج اطلاق شده است.
ريشه اين لغت
هر چه باشد مفهوم فعلى آن همان رنج و ناراحتى است.
آرى انسان از
آغاز زندگى حتى از آن لحظهاى كه نطفه او در قرارگاه رحم واقع مىشود، مراحل زيادى
از مشكلات و درد و رنجها را طى مىكند تا متولد شود، و بعد از تولد در دوران
طفوليت، و سپس جوانى، و از همه مشكلتر دوران پيرى، مواجه به انواع مشقتها و رنجها
است، و اين است طبيعت زندگى دنيا، و انتظار غير آن داشتن اشتباه است اشتباه، و به
گفته شاعر عرب:
طبعت على
كدر و انت تريدها
صفوا عن الاكدار و الاقذار؟
و مكلف
الايام ضد طباعها
متطلب فى الماء جدوة نار!
" طبيعت
جهان بر كدورت است و تو مىخواهى* از هر گونه كدورت و ناپاكى پاك باشد"؟
" هر كس
دوران جهان را بر ضد طبيعتش بطلبد* همچون كسى است كه در ميان امواج آب شعله آتش
جستجو مىكند"! نگاهى به زندگى انبياء و اولياء اللَّه نيز نشان مىدهد كه
زندگى اين گلهاى سرسبد آفرينش نيز با انواع ناملائمات و درد و رنجها قرين بود،
هنگامى كه دنيا براى آنها چنين باشد، وضع براى ديگران روشن است.
و اگر افراد
يا جوامعى را مىبينيم كه به ظاهر درد و رنجى ندارند يا بر- اثر مطالعات سطحى ما
است، و لذا وقتى نزديكتر مىشويم به عمق درد و رنجهاى
نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 27 صفحه : 10