responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : تفسير نمونه‌ ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر    جلد : 27  صفحه : 10

" كبد" به گفته طبرسى در مجمع البيان در اصل به معنى" شدت" است، و لذا هنگامى كه شير غليظ شود" تكبد اللبن" مى‌گويند.

ولى به گفته" راغب" در" مفردات"" كبد" (بر وزن حسد) به معنى دردى است كه عارض" كبد" انسان (جگر سياه) مى‌شود و سپس به هر گونه مشقت و رنج اطلاق شده است.

ريشه اين لغت هر چه باشد مفهوم فعلى آن همان رنج و ناراحتى است.

آرى انسان از آغاز زندگى حتى از آن لحظه‌اى كه نطفه او در قرارگاه رحم واقع مى‌شود، مراحل زيادى از مشكلات و درد و رنجها را طى مى‌كند تا متولد شود، و بعد از تولد در دوران طفوليت، و سپس جوانى، و از همه مشكلتر دوران پيرى، مواجه به انواع مشقتها و رنجها است، و اين است طبيعت زندگى دنيا، و انتظار غير آن داشتن اشتباه است اشتباه، و به گفته شاعر عرب:

طبعت على كدر و انت تريدها

صفوا عن الاكدار و الاقذار؟

و مكلف الايام ضد طباعها

متطلب فى الماء جدوة نار!

" طبيعت جهان بر كدورت است و تو مى‌خواهى* از هر گونه كدورت و ناپاكى پاك باشد"؟

" هر كس دوران جهان را بر ضد طبيعتش بطلبد* همچون كسى است كه در ميان امواج آب شعله آتش جستجو مى‌كند"! نگاهى به زندگى انبياء و اولياء اللَّه نيز نشان مى‌دهد كه زندگى اين گلهاى سرسبد آفرينش نيز با انواع ناملائمات و درد و رنجها قرين بود، هنگامى كه دنيا براى آنها چنين باشد، وضع براى ديگران روشن است.

و اگر افراد يا جوامعى را مى‌بينيم كه به ظاهر درد و رنجى ندارند يا بر- اثر مطالعات سطحى ما است، و لذا وقتى نزديكتر مى‌شويم به عمق درد و رنجهاى‌

نام کتاب : تفسير نمونه‌ ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر    جلد : 27  صفحه : 10
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست