responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : تفسير نمونه‌ ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر    جلد : 26  صفحه : 84

***
آيه بعد ادامه سخنان آنها را نقل كرده مى‌گويد:" آيا هنگامى كه ما به صورت استخوانهاى پوسيده و پراكنده‌اى در آمديم بار ديگر به زندگى باز مى‌گرديم"؟! (أَ إِذا كُنَّا عِظاماً نَخِرَةً) [1] اين همان چيزى است كه همواره منكران معاد روى آن تكيه مى‌كردند، و مى‌گفتند: باور كردنى نيست كه استخوان پوسيده بار ديگر لباس حيات در تن بپوشد، چرا كه فاصله ميان آن و يك موجود زنده را بسيار زياد مى‌ديدند، در حالى كه فراموش كرده بودند كه در آغاز نيز از همان خاك آفريده شده‌اند.

" نخرة"" صفت مشبهه" است از ماده" نخر" (بر وزن" نخل" و همچنين بر وزن" شجر") در اصل به معنى درخت پوسيده و تو خالى است، كه وقتى باد بر آن مى‌وزد صدا مى‌كند، و لذا به صدايى كه در بينى مى‌پيچد" نخير" مى‌گويند، سپس اين كلمه در مورد هر موجود پوسيده و متلاشى شده به كار رفته است.

***
منكران معاد به اين هم قناعت نمى‌كنند، بلكه به استهزاى" معاد" برخاسته و به عنوان مسخره" مى‌گويند: اگر قيامتى در كار باشد بازگشتى است زيانبار و وضع و حال ما در آن روز سخت و دردناك خواهد بود"! (قالُوا تِلْكَ إِذاً كَرَّةٌ خاسِرَةٌ).

احتمال ديگرى كه در تفسير اين آيه است اينكه آنها از روى جد و نه از روى استهزاء، اين سخن را مى‌گويند، و مقصودشان اين است كه اگر بازگشتى در كار باشد يك بازگشت تكرارى و بيهوده، بلكه زيانبار است، اگر زندگى خوب است چه بهتر كه خداوند همين را ادامه دهد، و اگر بد است باز گشت‌


[1] اين جمله محذوفى دارد و در تقدير چنين است" أئذا كنا عظاما نخره نرد احياءا" يا" ا إنا لمبعوثون".

نام کتاب : تفسير نمونه‌ ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر    جلد : 26  صفحه : 84
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست