نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 26 صفحه : 7
سه گانه در
معنى نبا شرط است [1] بنا بر اين توصيف به"
عظيم" تاكيد بيشترى را مىرساند و رويهمرفته نشان مىدهد كه اين خبر كه گروهى
در آن ترديد داشتند واقعيتى بوده است شناخته شده، پر اهميت، و با عظمت، و چنان كه
گفتيم مناسبتر از همه اين است كه منظور خبر رستاخيز باشد.
جمله"
يتساءلون" (از يكديگر سؤال مىكنند) ممكن است تنها اشاره به كفار باشد كه
آنها همواره درباره معاد از يكديگر سؤال مىكردند، نه سؤال براى تحقيق و درك
حقيقت.
اين احتمال
نيز وجود دارد كه منظور از آن سؤال از مؤمنان باشد، و يا سؤال از شخص پيامبر ص
[2] در اينجا سؤالى مطرح شده كه اگر منظور از" نبا عظيم"
رستاخيز است، اين امر ظاهرا مورد انكار همه كفار بوده، چرا مىفرمايد:" آنها
در آن اختلاف دارند"؟
در پاسخ
مىگوئيم: اولا انكار معاد به صورت مطلق حتى در ميان مشركان قطعى نيست، چه اينكه
بسيارى از آنها بقاى روح را بعد از بدن و به تعبير ديگرى معاد روحانى را اجمالا
قبول داشتند.
[2] بايد توجه داشت كه باب" تفاعل" هر
چند غالبا به معنى كارى است كه به صورت متقابل انجام مىشود ولى در بعضى از موارد
معنى" ثلاثى مجرد" و يا معانى ديگرى دارد (بعضى از اهل لغت براى تفاعل 5
معنى ذكر كردهاند 1- مشاركت دو نفر يا بيشتر در انجام كارى 2- مطاوعه مانند"
تباعد" 3- اظهار چيزى بدون واقعيت مانند" تمارض" 4- وقوع چيزى
تدريجا مانند" توارد" 5- معنى فعل ثلاثى مانند" تعالى" كه به
معنى" علا" مىباشد).
نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 26 صفحه : 7