نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 26 صفحه : 462
و اما هنگامى كه براى امتحان روزى را
بر او تنگ بگيرد، مايوس مىشود و مىگويد: پروردگارم مرا خوار كرده"! (وَ أَمَّا إِذا مَا ابْتَلاهُ فَقَدَرَ عَلَيْهِ رِزْقَهُ
فَيَقُولُ رَبِّي أَهانَنِ).
ياس سر تا پاى او را فرا مىگيرد، و از پروردگارش مىرنجد و ناخشنود مىشود،
غافل از اينكه اينها همه وسائل آزمايش و امتحان او است، امتحانى كه رمز پرورش و
تكامل انسان، و به دنبال آن سبب استحقاق ثواب، و در صورت مخالفت مايه استحقاق عذاب
است.
اين دو آيه هشدار مىدهد كه نه اقبال نعمت دليل بر تقرب به خدا است، و نه
ادبار نعمت دليل بر دورى از حق، اينها مواد مختلف امتحانى است كه خداوند طبق حكمتش
هر گروهى را به چيزى آزمايش مىكند، اين انسانهاى كمظرفيتند كه گاه مغرور، و گاه
مايوس مىشوند.
در آيه 51" فصلت" نيز آمده است: وَ إِذا أَنْعَمْنا عَلَى الْإِنْسانِ أَعْرَضَ وَ نَأى
بِجانِبِهِ وَ إِذا مَسَّهُ الشَّرُّ فَذُو دُعاءٍ عَرِيضٍ:" هنگامى كه نعمتى به انسان مىدهيم روى مىگرداند و با تكبر از حق دور
مىشود، اما هنگامى كه مختصر ناراحتى به او برسد پيوسته دعا مىكند و بيتابى
مىنمايد".
و در آيه 9 سوره" هود" آمده است: وَ لَئِنْ أَذَقْنَا الْإِنْسانَ مِنَّا رَحْمَةً ثُمَّ
نَزَعْناها مِنْهُ إِنَّهُ لَيَؤُسٌ كَفُورٌ:" هر گاه ما به انسان رحمتى بچشانيم سپس از او بگيريم نوميد و ناسپاس
مىشود".
***
اين دو آيه علاوه بر اينكه مساله آزمايش الهى را از طرق مختلف گوشزد
مىكند اين نتيجه را نيز مىبخشد كه هرگز نبايد برخوردار شدن از نعمتها، و يا
محروميت از آن را دليل بر شخصيت و مقام در پيشگاه خداوند، و يا دورى از ساحت مقدس
او بدانيم، بلكه معيار هميشه و همه جا ايمان و تقوى است.
نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 26 صفحه : 462