نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 26 صفحه : 444
در اينكه منظور از" شفع" و" وتر" (زوج و فرد) در اين آيه
چيست؟
مفسران اقوال و احتمالات فراوانى ذكر كردهاند: بعضى بالغ بر بيست قول [1] و بعضى از آن
هم فراتر رفته و بالغ بر سى و شش قول نقل كردهاند! [2] و مهمترين آنها اقوال زير است.
1- منظور اعداد زوج و فرد است، مطابق اين تفسير خداوند به كل اعداد كه از زوج
و فرد تشكيل شده است سوگند ياد كرده، اعدادى كه همه محاسبات و نظامها بر محور آن
مىچرخد، و سراسر عالم هستى را فرا مىگيرد، گويى فرموده است قسم به نظم و حساب، و
در حقيقت مهمترين مطلب در جهان هستى همين مساله نظم و حساب و عدد است و در زندگى
انسانها نيز پايه اصلى را تشكيل مىدهد.
2- منظور از" شفع" مخلوقات است چرا كه همه آنها داراى زوج و قرينى
هستند و منظور از" وتر" خدا است كه هيچ شبيه و نظير و مانند ندارد،
بعلاوه ممكنات همگى مركب از" ماهيت" و" وجود" هستند كه در
فلسفه از آن تعبير به" زوج تركيبى" مىشود، تنها هستى بىانتها و بدون
ماهيت ذات پاك خدا است (اين تفسير در بعضى از روايات معصومين به آن اشاره شده است) [3] 3- منظور از
زوج و فرد كل مخلوقات جهان است كه از يك نظر بعضى زوجند و بعضى فرد.
[2] علامه طباطبائى در الميزان آن را
از بعضى از مفسران نقل كرده است (جلد 20 صفحه 406)- در تفسير" روح
المعانى" اين مطلب از كتاب" التحرير و التحيير" نقل شده (جلد 30
صفحه 120).
[3]" ابو سعيد خدرى" آن را
از پيغمبر اكرم (ص) نقل كرده است (مجمع البيان جلد 10 صفحه 485).
نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 26 صفحه : 444