نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 26 صفحه : 442
است، و به خاطر اين حيات خداوند به آن سوگند ياد كرده.
ولى بعضى آن را به معنى" فجر آغاز محرم" كه آغاز سال جديد است تفسير
كردهاند.
و بعضى به" فجر روز عيد قربان" كه مراسم مهم حج در آن انجام
مىگيرد، و متصل به شبهاى دهگانه است. و بالآخره بعضى به صبحگاهان ماه مبارك رمضان
و يا" فجر صبح جمعه".
ولى آيه مفهوم وسيعى دارد كه همه اينها را شامل مىشود، هر چند بعضى از
مصداقهاى آن از بعضى ديگر روشنتر و پراهميتتر است.
بعضى معنى آيه را از اين هم گستردهتر دانستهاند، و گفتهاند منظور از فجر هر
روشنايى است كه در دل تاريكى مىدرخشد.
بنا بر اين درخشيدن اسلام و نور پاك محمدى ص در تاريكى عصر جاهليت يكى از
مصاديق فجر است، و همچنين درخشيدن سپيده صبح قيام مهدى ع به هنگام فرو رفتن جهان
در تاريكى و ظلمت ظلم و ستم، مصداق ديگرى از آن محسوب مىشود (همانگونه كه در بعضى
از روايات به آن اشاره شده است) [1] و قيام عاشوراى حسينى در آن دشت خونين كربلا، و شكافتن
پردههاى تاريك ظلم بنى اميه، و نشان دادن چهره واقعى آن ديوصفتان مصداق ديگر بود.
و همچنين تمام انقلابهاى راستينى كه بر ضد كفر و جهل و ظلم و ستم در تاريخ
گذشته و امروز انجام مىگيرد.
و حتى نخستين جرقههاى بيدارى كه در دلهاى تاريك گنهكاران ظاهر مىشود و آنها
را به توبه دعوت مىكند" فجر" است.
ولى البته اين يك توسعه در مفهوم آيه است در حالى كه ظاهر آيه همان
[1] اين معنى در حديثى از امام صادق
(ع) نقل شده است (تفسير برهان جلد 4 صفحه 457 حديث 1).
نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 26 صفحه : 442