responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : تفسير نمونه‌ ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر    جلد : 26  صفحه : 435

اين احتمال نيز وجود دارد كه استثناى" منقطع" باشد كه تقريبا مفهوم" بلكه" دارد، و معنى جمله چنين مى‌شود، بلكه كسانى كه رويگردان شوند و كافر گردند خداوند بر آنها مسلط است، يا خداوند آنها را به عذاب اكبر مجازات مى‌كند.

از ميان اين تفاسير دو تفسير مناسبتر است نخست اينكه استثنا متصل باشد و به جمله" لَسْتَ عَلَيْهِمْ بِمُصَيْطِرٍ" بازگردد، و اشاره به توسل به زور در مقابل زورگويان باشد، و يا منفصل و به معنى مشمول عذاب الهى نسبت به كافران لجوج باشد.

منظور از عذاب اكبر" عذاب آخرت" است در برابر" عذاب دنيا" كه عذاب كوچك و كم اهميت نسبت به آن است، همانگونه كه در آيه 26 سوره" زمر" مى‌خوانيم:

فَأَذاقَهُمُ اللَّهُ الْخِزْيَ فِي الْحَياةِ الدُّنْيا وَ لَعَذابُ الْآخِرَةِ أَكْبَرُ:" خداوند خوارى را در زندگى اين دنيا به آنها چشانيد، و عذاب آخرت اكبر است اگر مى‌دانستند".

اين احتمال نيز وجود دارد كه مراد از" عذاب اكبر" قسمت شديدترى از عذاب قيامت و دوزخ باشد، زيرا عذاب همه مجرمان در دوزخ يكسان نيست.

***
و در پايان اين سوره با لحنى تهديد آميز مى‌گويد:" مسلما بازگشت آنها به سوى ما است" (إِنَّ إِلَيْنا إِيابَهُمْ‌).

***
و بعد مى‌افزايد:" سپس مسلما حساب آنها بر ما است" (ثُمَّ إِنَّ عَلَيْنا حِسابَهُمْ‌).

و اين در حقيقت نوعى دلدارى و تسلى خاطر به پيامبر ص است كه در

نام کتاب : تفسير نمونه‌ ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر    جلد : 26  صفحه : 435
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست