نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 26 صفحه : 435
اين احتمال نيز وجود دارد كه استثناى" منقطع" باشد كه تقريبا
مفهوم" بلكه" دارد، و معنى جمله چنين مىشود، بلكه كسانى كه رويگردان
شوند و كافر گردند خداوند بر آنها مسلط است، يا خداوند آنها را به عذاب اكبر
مجازات مىكند.
از ميان اين تفاسير دو تفسير مناسبتر است نخست اينكه استثنا متصل باشد و به
جمله" لَسْتَ عَلَيْهِمْ بِمُصَيْطِرٍ" بازگردد، و اشاره به توسل به زور در مقابل زورگويان
باشد، و يا منفصل و به معنى مشمول عذاب الهى نسبت به كافران لجوج باشد.
منظور از عذاب اكبر" عذاب آخرت" است در برابر" عذاب دنيا"
كه عذاب كوچك و كم اهميت نسبت به آن است، همانگونه كه در آيه 26 سوره"
زمر" مىخوانيم:
فَأَذاقَهُمُ اللَّهُ الْخِزْيَ فِي الْحَياةِ الدُّنْيا وَ
لَعَذابُ الْآخِرَةِ أَكْبَرُ:" خداوند
خوارى را در زندگى اين دنيا به آنها چشانيد، و عذاب آخرت اكبر است اگر
مىدانستند".
اين احتمال نيز وجود دارد كه مراد از" عذاب اكبر" قسمت شديدترى از
عذاب قيامت و دوزخ باشد، زيرا عذاب همه مجرمان در دوزخ يكسان نيست.
***
و در پايان اين سوره با لحنى تهديد آميز مىگويد:" مسلما بازگشت آنها
به سوى ما است" (إِنَّ إِلَيْنا
إِيابَهُمْ).
***
و بعد مىافزايد:" سپس مسلما حساب آنها بر ما است" (ثُمَّ إِنَّ عَلَيْنا حِسابَهُمْ).
و اين در حقيقت نوعى دلدارى و تسلى خاطر به پيامبر ص است كه در
نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 26 صفحه : 435