responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : تفسير نمونه‌ ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر    جلد : 26  صفحه : 423

بلند بودن اين تختها به خاطر آن است كه بهشتيان بر تمام مناظر و صحنه‌هاى اطراف خود مسلط باشند، و از مشاهده آن لذت برند.

" ابن عباس" مى‌گويد: اين تختهاى بلند چنان هستند كه وقتى صاحبان آنها اراده جلوس بر آن كنند تواضع مى‌كند و فرو مى‌نشيند، و بعد از جلوس به حال اول بازمى‌گردد! اين احتمال نيز وجود دارد كه توصيف اين تختها به" مرفوعة" اشاره به گرانبها بودن آنها است، و آن گونه كه بعضى گفته‌اند از قطعات طلا ساخته شده، و مزين به زبرجد و در و ياقوت است.

جمع ميان هر دو تفسير نيز ممكن است.

***
و از آنجا كه استفاده از آن چشمه‌هاى گوارا و شرابهاى طهور بهشتى، نياز به ظرفهايى دارد، در آيه بعد مى‌افزايد:" قدحهاى زيبا و جالبى در كنار اين چشمه‌ها گذارده شده" (وَ أَكْوابٌ مَوْضُوعَةٌ).

هر زمان اراده كنند قدحها از چشمه‌ها پر مى‌شود، و در برابر آنان قرار مى‌گيرد، تازه به تازه مى‌نوشند، و سيراب مى‌شوند و لذت مى‌برند، لذتى كه توصيفش براى ساكنان دنيا غير ممكن است.

" اكواب" جمع" كوب" (بر وزن خوب) به معنى" قدح" يا ظرفى است كه دسته‌دار باشد.

توجه به اين نكته لازم است كه در قرآن تعبيرات مختلفى در باره ظرفهاى شراب طهور بهشتيان آمده، در اينجا و بعضى از آيات ديگر تعبير به" أكواب" شده، در حالى كه در بعضى از آيات ديگر تعبير به" اباريق" جمع" ابريق" به معنى ظرفى كه داراى دسته و لوله براى ريختن مايعات است يا" كاس"

نام کتاب : تفسير نمونه‌ ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر    جلد : 26  صفحه : 423
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست