responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : تفسير نمونه‌ ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر    جلد : 26  صفحه : 399

اتمام حجت است.

ضمنا از اين آيه استفاده مى‌شود كه پيامبر ص گروه سوم را هم نيز مشمول تذكرات خود قرار مى‌داد، ولى آنها دورى مى‌كردند و چهره بر مى‌تافتند.

قابل توجه اين است كه در اين دو آيه" شقاوت" نقطه مقابل" خشيت" قرار داده شده، در حالى كه قاعده بايد در مقابل سعادت قرار گيرد، و اين به خاطر آن است كه ريشه اصلى سعادت و خوشبختى انسان، همان احساس مسئوليت و خشيت است.

***
و در آيه بعد سرنوشت گروه اخير را چنين بيان مى‌كند" همان شقاوتمندى كه در آتش بزرگ دوزخ وارد مى‌شود، و در آن جاى مى‌گيرد" (الَّذِي يَصْلَى النَّارَ الْكُبْرى‌).

***
" سپس در آن آتش براى هميشه مى‌ماند، نه مى‌ميرد، و نه زنده مى‌شود" (ثُمَّ لا يَمُوتُ فِيها وَ لا يَحْيى‌).

يعنى نه مى‌ميرد كه آسوده گردد، و نه حالتى را كه در آن است مى‌توان زندگى نام نهاد، بلكه دائما در ميان مرگ و زندگى دست و پا مى‌زند، و اين بدترين بلا و مصيبت براى آنها است.

در اينكه منظور از" النَّارَ الْكُبْرى‌" (آتش بزرگ) چيست؟ جمعى گفته‌اند منظور پائين‌ترين طبقه جهنم و اسفل السافلين است، چرا چنين نباشد كه آنها شقى‌ترين و معاندترين مردم بودند، و عذاب آنها نيز بايد سخت‌ترين و هولناك‌ترين عذاب باشد.

ولى بعضى گفته‌اند كه توصيف اين آتش به" كبرى" در مقابل آتش" صغرى" است، يعنى آتشهاى اين دنيا مى‌باشد، همانگونه كه در حديثى آمده كه امام‌

نام کتاب : تفسير نمونه‌ ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر    جلد : 26  صفحه : 399
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست