نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 26 صفحه : 376
و گاه نقشه تبعيد يا قتل تو را مىكشند.
خلاصه هر لمحه به شكلى و هر دم به لباسى درمىآيند، تا جمع تو را متفرق سازند،
و يارانت را در فشار بگذارند، يا تو را از ميان بردارند و نور خدا را خاموش كنند.
ولى اينها بايد بدانند خدا اراده كرده است اين نور عالمگير شود، اين نور الهى
است كه با پف كردن اين و آن خاموش نمىشود.
اين خورشيد فروزان آسمان است با چشمپوشى خفاشان از ميان نمىرود آنها نقشه
مىكشند و ما هم نقشه مىكشيم.
" كيد" به گفته" راغب" در" مفردات" نوعى
چارهجويى است (كه جنبه پنهانى و از طريق آماده ساختن مقدمات بوده باشد) و آن دو
گونه است:" نكوهيده" و" پسنديده" هر چند استعمال آن در مذموم
بيشتر است، ولى در عين حال در ممدوح نيز به كار مىرود، مانند كَذلِكَ كِدْنا لِيُوسُفَ:" ما اينگونه براى يوسف چارهجويى كرديم" (يوسف 76).
منظور از" كيد دشمنان" در آيه مورد بحث روشن است كه نمونههاى آن را
در بالا اشاره كرديم، و قرآن پر است از نقل توطئههاى موذيانه و نقشههاى شرورانه
آنها، و اما در اينكه منظور از كيد الهى در اينجا چيست؟ بعضى گفتهاند:
همان مهلت دادنى است كه سرانجام منتهى به عذاب دردناك مىشود، و بعضى آن را به
معنى خود عذاب دانستهاند.
ولى مناسبتر اين است كه گفته شود منظور همان الطافى است كه شامل حال پيامبر ص
و مؤمنان مىشد و دشمنان اسلام را غافلگير مىساخت، كوششهاى آنها را از ميان
مىبرد، و توطئههاى آنان را درهم مىشكست، كه نمونههايش در تاريخ اسلام فراوان
است.
در اين آيات مخصوصا به پيامبر ص دستور مىدهد: با آنها مدارا كن
نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 26 صفحه : 376