نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 26 صفحه : 336
مسلما چنين كارى در مقابل يك جرم بزرگ و گناه آشكار انجام مىگيرد، نه در
مقابل ايمان به خداوند توانا و شايسته هر گونه حمد و ستايش، و اين نشان مىدهد كه
تا چه حد فرهنگ آن قوم منحط و تحريف يافته بود كه بزرگترين افتخارات نزد آنها
بزرگترين جرم و گناه بود.
به هر حال اين شبيه چيزى است كه در آيه 59 سوره مائده آمده كه ساحران بعد از
ايمان به موسى و تهديد به شكنجه و قتل از ناحيه فرعون، به او گفتند: وَ ما تَنْقِمُ مِنَّا إِلَّا أَنْ آمَنَّا بِآياتِ
رَبِّنا:" تو انتقامى از ما نمىگيرى مگر از اين
جهت كه به آيات پروردگارمان ايمان آوردهايم".
تعبير به" عزيز" (قدرتمند شكست ناپذير) و" حميد" (شايسته
هر گونه ستايش و داراى هر گونه كمال) در حقيقت پاسخى است به جنايتهاى آنها، و
دليلى است بر ضد آنان، يعنى مگر ايمان به چنين خدايى جرم و گناه است؟! و در ضمن
تهديد و هشدارى نيز به اين شكنجهگران در طول تاريخ محسوب مىشود كه خداوند عزيز و
حميد در كمين آنها است.
***
سپس به بيان دو وصف ديگر از اوصاف اين معبود بزرگ پرداخته
مىافزايد:" همان خدايى كه حكومت آسمانها و زمين از آن او است و بر همه چيز
شاهد و گواه و حاضر است" (الَّذِي
لَهُ مُلْكُ السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ وَ اللَّهُ عَلى كُلِّ شَيْءٍ شَهِيدٌ).
در حقيقت اين چهار وصف از اوصافى است كه شايستگى براى عبوديت را مسلم مىكند،
قدرت و توانايى، واجد هر گونه كمال بودن، مالكيت آسمانها و زمين، و آگاهى از همه
چيز.
در ضمن بشارتى است به مؤمنان كه خدا حاضر و ناظر است و صبر و شكيبايى
نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 26 صفحه : 336