نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 26 صفحه : 335
" تماشاچى" و از آنجا كه تماشاچيان راضى به اعمال شكنجهگران بودند
اين فعل به همه آنها نسبت داده شده است، و اين طبيعى است كه در يك چنين برنامهاى
هميشه گروهى عاملند، و گروهى تماشاگر، بعلاوه سران آنها معمولا دستور مىدهند و
عمال از قشرهاى پائينترند.
اين نيز گفته شده است كه گروهى نشسته بودند و مراقب عمال شكنجه بودند تا از
برنامه خود تخلف نكنند، و نزد سلطان شهادت دهند كه آنها وظائف خود را به خوبى
انجام مىدادند! تركيب آن جمعيت از همه اين گروههاى مختلف نيز بعيد به نظر
نمىرسد، بنا بر اين جمع ميان همه اين تفسيرها نيز ممكن است.
و به هر حال جمله" يفعلون" به صورت فعل مضارع دليل بر اين است كه
اين عمل مدتى استمرار داشت و يك حادثه زودگذر نبود.
***
سپس مىافزايد:" آنها (شكنجهگران) هيچ ايرادى بر آنان (مؤمنان)
نداشتند جز اينكه به خداوند عزيز حميد ايمان آورده بودند"؟! (وَ ما نَقَمُوا مِنْهُمْ إِلَّا أَنْ يُؤْمِنُوا بِاللَّهِ
الْعَزِيزِ الْحَمِيدِ).
آرى تنها جرم و گناهشان همان ايمان به خداوند يگانه يكتا بود، خداوند قادر كه
شايسته هر گونه ستايش و جامع هر گونه كمال است، آيا ايمان به چنين خداوندى گناه
بود؟ يا ايمان به بتهاى فاقد عقل و شعور و خالى از هر گونه شايستگى؟!"
نقموا" از ماده" نقم" (بر وزن قلم) به معنى انكار و عيب گرفتن چيزى
است يا به زبان و يا عملا از طريق مجازات، و" انتقام" نيز از همين ماده
است.
نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 26 صفحه : 335