نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 26 صفحه : 333
همگى ثبت و ضبط، و براى روز موعود نگهدارى مىشود، و شهودى كه گرداگرد وجود
شما را فرا گرفتهاند، اعم از فرشتگان، و اعضاى پيكر و شبها و روزها، و مانند آن
همه اين كارها را زير نظر دارند و در آن روز گواهى مىدهند [1]
***
لذا بعد از اين سوگندها مىفرمايد:"
مرگ و عذاب بر صاحبان گودال شكنجه باد"! (قُتِلَ أَصْحابُ الْأُخْدُودِ).
***
" همان گودالهاى پرآتش و پرهيزم كه شعلههاى عظيم داشت" (النَّارِ ذاتِ الْوَقُودِ).
***
" در آن هنگام كه در كنار آن گودال آتش (با خونسردى) نشسته
بودند" (إِذْ هُمْ عَلَيْها قُعُودٌ).
***
" و آنچه را كه نسبت به مؤمنان انجام مىدادند تماشا مىكردند"!
(وَ هُمْ عَلى ما يَفْعَلُونَ
بِالْمُؤْمِنِينَ شُهُودٌ).
" اخدود" به گفته" راغب" در" مفردات" به معنى
شكاف وسيع و عميق و گسترده در زمين است، يا به تعبير ديگر گودالها و خندقهاى بزرگ
را گويند، و جمع آن" اخاديد" و در اصل از" خد" انسان گرفته
شده كه به معنى دو
[1] بنا بر اين جواب قسم در اينجا
محذوف است، و جمله" قُتِلَ أَصْحابُ
الْأُخْدُودِ" يا" إِنَّ الَّذِينَ فَتَنُوا الْمُؤْمِنِينَ وَ
الْمُؤْمِناتِ" بر آن دلالت دارد، و در تقدير چنين
است" اقسم بهذه الامور إِنَّ
الَّذِينَ فَتَنُوا الْمُؤْمِنِينَ وَ الْمُؤْمِناتِ معذبون ملعونون كما لعن اصحاب الاخدود".
نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 26 صفحه : 333