نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 26 صفحه : 29
منكران معاد
در آيات آخر سوره" يس" نيز با كمال وضوح بيان شده است كه
مىفرمايد:" آيا كسى كه آسمانها و زمين را آفريده قادر نيست همانند آن را
بيافريند" (يس- 81).
از سوى ديگر
اين تشكيلات عظيم حتما هدفى دارد، و اين هدف مسلما زندگى چند روزه دنيا نمىتواند
باشد، و به همين خوردنها و آشاميدنها و خواب و بيداريها اكتفاء شود، بلكه حكمت
خداوند ايجاب مىكند كه هدفى والاتر براى آن باشد يا به تعبير ديگر" نشاه
اولى" تذكرى است براى" نشاه آخرت" و منزلگاهى است براى سير طولانى
بشر، همانگونه كه در آيه 115 سوره مؤمنون مىفرمايد: أَ
فَحَسِبْتُمْ أَنَّما خَلَقْناكُمْ عَبَثاً وَ أَنَّكُمْ إِلَيْنا لا تُرْجَعُونَ"
آيا گمان كرديد كه شما را بيهوده آفريديم و به سوى ما باز نمىگرديد"؟! و از
سوى سوم مساله خواب و بيدارى كه خود نمونهاى از مرگ و حيات مجدد است، و مساله
زنده شدن زمينهاى مرده بر اثر نزول باران كه صحنه معاد را همه سال در برابر چشمان
انسانها جلوهگر مىكند، اشاراتى است پر معنى به مساله رستاخيز و زندگى پس از مرگ،
همانگونه كه در آيه 9 سوره فاطر بعد از ذكر تجديد حيات زمينهاى مرده با نزول باران
مىفرمايد: كَذلِكَ النُّشُورُ:
"
رستاخيز نيز چنين است".
نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 26 صفحه : 29