نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 26 صفحه : 277
و در مجمع البحرين آمده است" تنافس" به معنى سبقت و پيشى گرفتن
بزرگوارانه بر ديگرى است (رقابت و مسابقه سالم).
" راغب" در" مفردات" نيز مىگويد:" منافسه" به
معنى تلاش انسان است براى شباهت به افراد برجسته، و ملحق شدن به آنها، بىآنكه
ضررى به ديگرى وارد شود.
در حقيقت مضمون آيه شبيه چيزى است كه در آيه 21 سوره حديد آمده است: سابِقُوا إِلى مَغْفِرَةٍ مِنْ رَبِّكُمْ وَ جَنَّةٍ
عَرْضُها كَعَرْضِ السَّماءِ وَ الْأَرْضِ:
" پيشى بگيريد بر يكديگر براى رسيدن به مغفرت پروردگارتان، و بهشتى كه
پهنه آن مانند پهنه آسمان و زمين است"!.
و يا آنچه در آيه 133 سوره آل عمران آمده است: وَ سارِعُوا إِلى مَغْفِرَةٍ مِنْ رَبِّكُمْ وَ جَنَّةٍ
عَرْضُهَا السَّماواتُ وَ الْأَرْضُ.
به هر حال تعبيرى كه در آيه آمده است زيباترين تعبيرى است كه براى تشويق
انسانها براى وصول به اين نعمتهاى بىمانند از طريق ايمان و عمل صالح تصور مىشود،
و فصاحت قرآن مجيد را به عاليترين وجه منعكس مىكند [1][2]
***
[1] از آنچه در تفسير آيه گفته شد
روشن مىگردد كه مشار اليه در" ذلك" همه نعمتهاى بهشتى است، بالخصوص
شراب طهور ويژهاى كه اوصاف جالبش در آيه آمده است.
[2] از آنجا كه" واو" و"
فا" در جمله" وَ فِي ذلِكَ
فَلْيَتَنافَسِ الْمُتَنافِسُونَ" هر دو
براى عطف است اين سؤال مطرح شده است كه دو حرف عطف چگونه پشت سر هم آمده؟ و
مناسبترين جواب اين است كه در اينجا حرف شرطى محذوف است و در تقدير چنين مىباشد،
و ان اريد تنافس فى شيء فليتنافس فى ذلك المتنافسون به اين ترتيب حرف شرط و جمله
شرطيه حذف شده" و ذلك" نيز مقدم داشته شده است (دقت كنيد).
نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 26 صفحه : 277