نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 26 صفحه : 275
به لطف خدا مىنگرند، به جمال بىمثال او، به انواع نعمتهاى بهشتى، و به
زيبائيهاى خيرهكنندهاى كه در بهشت برين است مىنگرند، چرا كه يكى از مهمترين لذات
انسانى" لذت ديد و نگاه" است.
***
سپس مىافزايد:" هر گاه به چهرههاى آنها بنگرى طراوت و خرمى و نشاط
نعمت را در آن مىبينى" (تَعْرِفُ
فِي وُجُوهِهِمْ نَضْرَةَ النَّعِيمِ).
اشاره به اينكه نشاط و سرور و شادى در چهرههايشان موج مىزند و نيازى به سؤال
نيست، به عكس دوزخيان كه اگر در چهرههايشان بنگرى غم و رنج و اندوه و بدبختى و
بيچارگى از چهرههايشان نمايان است.
" نضرة" همانگونه كه قبلا هم اشاره كردهايم به معنى طراوت و نشاطى
است كه در صورت صاحبان زندگى مرفه نمايان است.
***
بعد از نعمت" تخت" و" نگاه" و" آرامش و
نشاط" اشاره به نعمت ديگرى يعنى شراب بهشتيان كرده، مىافزايد:" به آنها
از شراب زلال دست نخورده سربسته مىنوشانند" (يُسْقَوْنَ مِنْ رَحِيقٍ مَخْتُومٍ).
شراب طهورى كه مانند شراب آلوده و شيطانى دنيا معصيتزا و جنون آفرين نيست،
بلكه هوش و عقل و نشاط و عشق و صفا مىآفريند.
غالب مفسران" رحيق" را به معنى شراب خالص گرفتهاند، شرابى كه
هيچگونه غش و ناخالصى و آلودگى در آن وجود ندارد، و تعبير به" مختوم" كه
در فارسى امروز به جاى آن" دربسته" و" پلمپ" شده به كار
مىرود، نيز تاكيدى بر خلوص و پاكى و دستنخوردگى آن است.
علاوه بر اين استفاده از چنين ظرفها نشانه احترام خاص به ميهمان مىباشد،
نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 26 صفحه : 275