نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 26 صفحه : 263
و درخشندگى آن است.
و گاه آن را به معنى غلبه و تسلط چيزى بر شىء ديگر يا افتادن در چيزى كه راه
خلاص از آن نيست تفسير كردهاند كه در واقع اينها همه لازمه همان معنى اصلى است [1] درباره تاثير
ويرانگر گناه در زدودن نورانيت و صفاى دل بحثى داريم كه در نكتهها مطالعه خواهيد
كرد.
***
در آيه بعد مىافزايد:" چنين نيست كه آنها مىپندارند، بلكه آنها در
آن روز از پروردگارشان محجوبند" (كَلَّا
إِنَّهُمْ عَنْ رَبِّهِمْ يَوْمَئِذٍ لَمَحْجُوبُونَ).
و اين دردناكترين مجازات آنها است، همانگونه كه لقاى معنوى پروردگار، و حضور در
بارگاه قرب او براى ابرار و نيكان بالاترين موهبت و لذتبخشترين نعمت است.
" كلا" معمولا براى نفى سخنى مىآيد كه قبلا مطرح بوده، و در اينجا
مفسران احتمالات متعددى درباره آن دادهاند.
نخست اينكه تاكيدى است بر كلا كه در آيه قبل آمده يعنى چنان نيست كه آنها روز
قيامت را افسانه و اسطوره معرفى مىكنند.
يا اينكه چنان نيست كه زنگارى كه بر قلب آنها بر اثر گناه نشسته پاك شود، آنها
هم در اين جهان از مشاهده جمال حق محرومند، و هم در جهان ديگر.
يا اينكه آنها همانگونه كه در آيات ديگر قرآن آمده است مدعى بودند
[1] به تفسير" فخر رازى"
ذيل آيه مورد بحث و" المنجد" ماده" رين" مراجعه شود.
نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 26 صفحه : 263