نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 26 صفحه : 245
فروشى به هر شكل و به هر صورت استعمال شده.
" ويل" در اينجا به معنى" شر" يا" غم و اندوه"
يا" هلاكت" يا" عذاب دردناك" و يا" وادى سخت و سوزانى در
دوزخ" است، و معمولا اين واژه به هنگام نفرين و بيان زشتى چيزى به كار
مىرود، و يا اينكه تعبيرى است كوتاه اما مفاهيم زيادى را تداعى مىكند.
قابل توجه اينكه در روايتى از امام صادق ع آمده كه خداوند" ويل" را
درباره هيچكس در قرآن قرار نداده مگر اينكه او را كافر نام نهاده همانگونه كه
مىفرمايد: فَوَيْلٌ لِلَّذِينَ كَفَرُوا مِنْ
مَشْهَدِ يَوْمٍ عَظِيمٍ:" واى بر
كافران از مشاهده روز بزرگ" [1] از اين روايت استفاده مىشود كه كمفروشى بوى كفر مىدهد!
***
سپس به شرح كار" مطففين" و كمفروشان پرداخته مىفرمايد:" آنها
كسانى هستند كه وقتى مىخواهند براى خود كيل كنند حق خود را به طور كامل
مىگيرند" (الَّذِينَ إِذَا اكْتالُوا عَلَى النَّاسِ
يَسْتَوْفُونَ) [2]
***
" اما هنگامى كه مىخواهند براى ديگران كيل يا وزن
كنند كم مىگذارند" (وَ إِذا
كالُوهُمْ أَوْ وَزَنُوهُمْ يُخْسِرُونَ).
جمعى از مفسران از آيات فوق چنين استفاده كردهاند كه منظور از"
مطفف"
[1]" اصول كافى" مطابق
نقل" نور الثقلين" جلد 5 صفحه 527.
[2] تعبير به" على الناس"
در اينجا اشاره به آن است كه حقى بر مردم دارند و در تقدير" اذا كالوا ما على
الناس" بوده، و اصولا" كال عليه" در جايى گفته مىشود كه هدف از
كيل گرفتن حقى است و اما" كاله" و همچنين" كال له" مربوط به
جايى است كه منظور از كيل پرداختن حق ديگرى باشد (دقت كنيد).
نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 26 صفحه : 245