responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : تفسير نمونه‌ ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر    جلد : 26  صفحه : 224

منظور" دين اسلام" است بعيد به نظر مى‌رسد چرا كه محور سخن در اين آيات معاد است.

***
سپس براى از ميان بردن عوامل غرور و غفلت و تقويت ايمان به معاد مى‌افزايد:" بدون شك نگاهبانانى بر شما گمارده شده است" (وَ إِنَّ عَلَيْكُمْ لَحافِظِينَ) [1]
***
" نگاهبانانى كه در نزد پروردگار مقرب و محترمند و پيوسته اعمال شما را مى‌نويسند" (كِراماً كاتِبِينَ‌).

***
" و از آنچه شما انجام مى‌دهيد آگاهند، و همه را به خوبى مى‌دانند" (يَعْلَمُونَ ما تَفْعَلُونَ‌).

منظور از" حافظين" در اينجا فرشتگانى هستند كه مامور حفظ و نگهدارى اعمال انسانها اعم از نيك و بد هستند كه در آيه 17 سوره ق از آنها تعبير به" رقيب و عتيد" شده است: ما يَلْفِظُ مِنْ قَوْلٍ إِلَّا لَدَيْهِ رَقِيبٌ عَتِيدٌ:" انسان هيچ سخنى را تلفظ نمى‌كند مگر اينكه نزد آن فرشته‌اى است مراقب و آماده براى انجام ماموريت، و در همان سوره ق در آيه قبل مى‌فرمايد: إِذْ يَتَلَقَّى الْمُتَلَقِّيانِ عَنِ الْيَمِينِ وَ عَنِ الشِّمالِ قَعِيدٌ:" به خاطر بياوريد هنگامى را كه دو فرشته راست و چپ كه ملازم شما هستند اعمال شما را تلقى و ثبت مى‌كنند.


[1] بعضى از مفسران مانند مؤلف" روح البيان" و" روح المعانى" گفته‌اند كه" واو" در اينجا حاليه است، ولى احتمال استينافيه مناسبتر است.

نام کتاب : تفسير نمونه‌ ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر    جلد : 26  صفحه : 224
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست