نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 26 صفحه : 224
منظور" دين اسلام" است بعيد به نظر مىرسد چرا كه محور سخن در اين
آيات معاد است.
***
سپس براى از ميان بردن عوامل غرور و غفلت و تقويت ايمان به معاد
مىافزايد:" بدون شك نگاهبانانى بر شما گمارده شده است" (وَ إِنَّ عَلَيْكُمْ لَحافِظِينَ) [1]
***
"
نگاهبانانى كه در نزد پروردگار مقرب و محترمند و پيوسته اعمال شما را
مىنويسند" (كِراماً كاتِبِينَ).
***
" و از آنچه شما انجام مىدهيد آگاهند، و همه را به خوبى
مىدانند" (يَعْلَمُونَ ما تَفْعَلُونَ).
منظور از" حافظين" در اينجا فرشتگانى هستند كه مامور حفظ و نگهدارى
اعمال انسانها اعم از نيك و بد هستند كه در آيه 17 سوره ق از آنها تعبير به"
رقيب و عتيد" شده است: ما يَلْفِظُ
مِنْ قَوْلٍ إِلَّا لَدَيْهِ رَقِيبٌ عَتِيدٌ:" انسان هيچ سخنى را تلفظ نمىكند مگر اينكه نزد آن فرشتهاى است مراقب
و آماده براى انجام ماموريت، و در همان سوره ق در آيه قبل مىفرمايد: إِذْ يَتَلَقَّى الْمُتَلَقِّيانِ عَنِ الْيَمِينِ وَ عَنِ
الشِّمالِ قَعِيدٌ:" به خاطر بياوريد هنگامى را كه دو فرشته
راست و چپ كه ملازم شما هستند اعمال شما را تلقى و ثبت مىكنند.
[1] بعضى از مفسران مانند مؤلف"
روح البيان" و" روح المعانى" گفتهاند كه" واو" در اينجا
حاليه است، ولى احتمال استينافيه مناسبتر است.
نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 26 صفحه : 224