نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 26 صفحه : 223
در رحم مادر، تا لحظه تولد، و از آن گاه تا نمو و رشد كامل، وجود خويش را مورد
بررسى دقيق قرار دهد، و ببيند در هر گام، و در هر لحظه، نعمت تازهاى از سوى آن
منعم بزرگ به سراغش آمده، تا خود را سراپا غرق احسان او بيند و از مركب غرور و
غفلت پائين آيد و طوق بندگى حق را بر گردن نهد.
***
سپس قرآن به سراغ منشا غرور و غفلت آنها مىرود، و مىفرمايد: آن گونه كه
مىپنداريد نيست" بلكه روز جزا را منكريد" (كَلَّا بَلْ تُكَذِّبُونَ بِالدِّينِ).
نه مساله كرم خداوند مايه غرور شما است، و نه لطف و نعمتهاى او، بلكه ريشه
اصلى را در عدم ايمان به روز رستاخيز بايد بيابيد [1] آرى هنگامى كه در حال افراد مغرور و غافل دقت
كنيم مىبينم مساله اصلى اين است كه در اعماق روح بسيارى از آنها شك و ترديد يا
انكار قيامت نهفته است، و امور ديگر همگى بهانه است، به همين دليل اگر پايههاى ايمان
به معاد در دلها تقويت گردد اين غرور و غفلتها برچيده خواهد شد.
منظور از" دين" در اينجا جزا و روز جزا است و اينكه بعضى احتمال
دادهاند
[1]" كلا" حرف ردع و براى
انكار مطلبى است كه قبلا ذكر شده، يا توهم شده است، و در اينكه" كلا" در
اين آيه نفى چه چيزى است مفسران احتمالات زيادى دادهاند كه از همه بهتر همان است
كه در بالا ذكر شد، يعنى در اينجا" كلا" تمام سر چشمههاى غرور و غفلت
را نفى مىكند جز تكذيب و انكار قيامت كه بعد از" بل" ذكر شده
است،" راغب" در" مفردات" (در ماده بل) همين معنى را برگزيده و
بعد از ذكر آيه فوق مىگويد كانه قيل ليس هاهنا ما يقضى ان يغرهم به تعالى و لكن
تكذيبهم هو الذى حملهم على ما ارتكبوه.
نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 26 صفحه : 223