همه را اندرز
مىدهد، هشدار مىدهد، تا از خواب غفلت بيدار شوند.
***
و از
آنجا كه براى هدايت و تربيت تنها" فاعليت فاعل" كافى نيست، بلكه"
قابليت قابل" نيز شرط است، در آيه بعد مىافزايد:" قرآن مايه بيدارى است
براى آنها كه مىخواهند راه مستقيم را بپويند" (لِمَنْ
شاءَ مِنْكُمْ أَنْ يَسْتَقِيمَ).
قابل توجه
اينكه در آيه قبل مىگويد:" قرآن مايه ذكر و بيدارى براى همه جهانيان
است" و در اين آيه تنها گروه خاصى را ذكر مىكند همانها كه تصميمى بر قبول
هدايت و پيمودن راه راست گرفتهاند، اين تفاوت به خاطر آن است كه آيه قبل عموميت
اين فيض الهى را بيان مىكند، و اين آيه شرط بهره گيرى از اين فيض را، و تمام
مواهب عالم چنين است كه اصل فيض عام است ولى استفاده از آن مشروط به اراده و تصميم
است.
شبيه همين
معنى در آيه 2 سوره بقره آمده است ذلِكَ الْكِتابُ لا رَيْبَ فِيهِ
هُدىً لِلْمُتَّقِينَ:" اين كتاب هيچگونه ترديدى در
آن نيست، و مايه هدايت پرهيزگاران است".
به هر حال
اين آيه از آياتى است كه نشان مىدهد خداوند انسان را آزاد
نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 26 صفحه : 201