نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 26 صفحه : 199
سپس داشتن
مقام و منزلت در نزديكى كسى كه از طرف او رسالتى را پذيرفته (مكين) تا بتواند
پيامها را به خوبى دريافت دارد، و چنانچه جوابى لازم بود بدون هيچگونه ترس و
واهمهاى ابلاغ كند.
و در مرحله
چهارم چنانچه امر رسالت مهم باشد بايد معاونانى داشته باشد كه او را در اين كار
يارى كنند، معاونانى گوش به فرمان و هماهنگ و فرمانبردار (مطاع).
و در مرحله
نهايى دارا بودن" امانت" تا كسانى كه مىخواهند پيام را از آن رسول
بگيرند بر او اعتماد كنند، و گفتار او بىكم و كاست گفتار كسى محسوب شود كه از
ناحيه او آمده است.
هنگامى كه
اين اصول پنجگانه تامين گردد حق رسالت ادا خواهد شد، و لذا در حالات پيامبر اسلام
ص و تاريخ زندگى او مىبينيم كه رسولان خود را با دقت زياد از ميان كسانى كه واجد
اين صفات بودند انتخاب مىكرد كه يك نمونه زنده آن رسالت امير مؤمنان على ع از سوى
پيغمبر ص در ابلاغ آيات آغاز سوره برائت به مشركان مكه در آن شرايط خاص است كه شرح
آن در تفسير سوره برائت آمد.
على ع
مىفرمايد:
رسولك
ترجمان عقلك و كتابك ابلغ ما ينطق عنك:
"
فرستاده تو نمايانگر عقل تو است، و نامه تو گوياترين سخنگويت"
[1]